למרות משבר הקורונה, בשנת 2020 המשיכה תעשיית הסייבר הישראלית במגמת הצמיחה שלה וקבעה שיאים נוספים של גיוסים. נתונים שאסף ועיבד מערך הסייבר הלאומי מראים כי בהשוואה לשנה שעברה חלה עלייה של כ-70% בסכומי הגיוסים של תעשיית הסייבר, שגייסה השנה כ-2.9 מיליארד דולר במעל ל-100 עסקאות שונות.
"הקורונה גרמה למעבר חסר תקדים בהיקף ובקצב של פעילויות פיזיות למרחב המקוון, דבר שיצר פתח לאיומי סייבר רבים והגדיל את הצורך בהערכות של כל חלקי המשק העולמי", מסביר רועי ירום, ראש מרכז התעצמות ומשק במערך הסייבר הלאומי. "האיומים שהתגברו יצרו הזדמנויות נוספות לתעשיית הסייבר הישראלית, שהוכיחה גם השנה שהיא מהווה מנוע צמיחה לאומי ומרכיב חיוני בחוסן הלאומי. הצלחתה של תעשיית הסייבר הישראלית היא בראש ובראשונה הישג של היזמים, המנהלים והמשקיעים המובילים אותה. מערך הסייבר משקיע כל העת משאבים כגון השקעה במחקר אקדמי שיוסיף להניע את גלגלי החדשנות התעשייתית, תוכניות להשבחת ולהגדלת ההון אנושי בתחום, יצירת קשרים מול מדינות עם פוטנציאל להזדמנויות מסחריות, תוכניות מחקר ופיתוח משותפות עם חברות הזנק וחברות בשלות, כמו גם ניסיון לחבר בין הביקוש הגובר לסייבר, גם במשק הישראלי, לתעשייה שתספק אותו".
על פי נתונים שאסף ועיבד המערך, בשנה האחרונה גייסה תעשיית הסייבר הישראלית 2.9 מיליארד דולר, ביותר מ-100 עסקאות שונות – עלייה של למעלה מ-70% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, הייצוא הישראלי השנתי בתחום עמד על כ-6.85 מיליארד דולר. השנה נכנסו חמש חברות ישראליות למועדון חדי הקרן היוקרתי (חברות פרטיות המוערכות בשווי של מעל למיליארד דולר) בתחום הסייבר: ,Snyk SentinelOne, Forter, Cato networks וBigID-. נתון זה מביא את החברות הישראליות לשיעור של 33% מחדי הקרן בתחום הסייבר העולמי.
בנוסף, ההשקעה בישראל ביחס לעולם נמצאת במגמת עלייה, כאשר סך ההשקעות בסייבר תוצרת ישראל מגיע לכדי 31% מההשקעות בעולם. השנה התאפיינה ביותר מ-20 עסקאות רכש של חברות ישראליות בעלות מוערכת של כ-4.7 מיליארד דולר.
על פי הנתונים של יחידת הסייבר בהובלת מערך הסייבר הלאומי, מכון היצוא ומינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, במהלך השנה האחרונה כ-300 חברות ישראליות קיבלו סיוע מהיחידה. בשנה זו על אף מגבלות הקורונה, התקיימו 37 אירועים וירטואליים ופיזיים על ידי מכון היצוא ומינהל סחר חוץ, נוצרו 2045 הזדמנויות עסקיות לחברות סייבר והתקבלו 270 בקשות סקאוטינג. כמו כן, 140 חברות ישראליות נרשמו ל-MarketPlace שיצרה יחידת הסייבר – פלטפורמה ייעודית להצגת חברות סייבר ישראליות מול קהל בין-לאומי. במהלך תקופת משבר הקורונה הציעה התעשייה הישראלית באמצעות פלטפורמה זו סיוע לחברות שנדרשו לשינויים מהירים באופי העבודה.
להכין ולהפעיל תוכניות הכשרה לעובדי היי-טק בתחומים שונים עכשיו, לקראת פתיחת המשק עם התקרב תום החיסונים. משבר הקורונה הוא הזדמנות פז לבצע רפורמה במבנה המשק, תמהילי התעסוקה בו וכפועל יצא מכך גם להאצת הצמיחה ושיפור רמת החיים.
שינויים אלה יחסנו את המשק, יעלו את כושר התמודדותו בעולם ויקלו על צימצום מואץ של החזרי ההלוואות שנטלה ישראל למימון הוצאות המאבק בפנדמיה. לא לבזבז זמן!