כ-3,000 דיווחים בשנה למערך הסייבר על פריצה לחשבון ה WhatsApp- לרגל שבוע הגנת הסייבר שיצוין בישראל החל מהיום ועד 29 באוקטובר, יוצאים מערך הסייבר הלאומי בשיתוף פייסבוק ישראל, בקמפיין לחיזוק ההגנה של אנשים על חשבונות הפייסבוק, האינסטגרם ואפליקציית המסרונים WhatsApp.
במסגרת זו, יתפרסמו בין היתר סרטוני הדרכה על גבי פייסבוק שיקראו לאנשים לחזק את ההגנה על החשבונות שלהם באמצעות צעדים פשוטים לביצוע ובראשם הפעלת אימות דו שלבי, שיכול לצמצם משמעותית את החשיפה לפריצות ואת הסיכוי להיפגע ממתקפות סייבר בערוצים אלו.
סרטונים אלו יהיו פתוחים לשימוש לכל אדם או ארגון שירצה. במרכז המבצעי 119 של מערך הסייבר הלאומי התקבלו בשנה האחרונה (ספטמבר 2019 עד ספטמבר 2020) כ-10,000 דיווחים מאזרחים ומארגונים אשר חוו אירועי סייבר שונים כגון פריצה לרשתות החברתיות, לנתב הביתי, למצלמות הביתיות, לחשבונות המייל הפרטיים ועוד. מתוכם, כ-3,000 דיווחים על חטיפה של חשבון ה- WhatsApp מאנשים שנפלו קורבן להונאה ומסרו קוד להאקר מתחזה.
במערך הסייבר הלאומי ובפייסבוק ממליצים להפעיל אימות נוסף לסיסמה – אימות דו שלבי, צעד קל ליצור אבטחה נוספת על חשבונות כגון פייסבוק, אינסטגרם ו-WhatsApp המסייע בהגנה עליהם מפני ניסיונות פריצה. לאחר הגדרה זו, בעל החשבון יתבקש להזין קוד כניסה מיוחד, או לאשר באמצעות אפליקציית אימות, את ניסיון הכניסה לחשבון, רק כאשר מישהו מנסה לגשת אליו מדפדפן או ממכשיר נייד לא מזוהה.
שבוע הגנת הסייבר מתקיים השנה לראשונה בישראל בין 25 ל-29 באוקטובר במטרה להגביר את המודעות הציבורית לנושא וכן להניע את האזרחים להפעיל כלים בסיסיים להגנת סייבר. השבוע כולל קמפיין נרחב שתוכנן על ידי המערך תחת המוטו "כל מה שצריך זה עוד קצת חיזוק" ו"קחו דקה" לביצוע פעולות הגנת סייבר בסיסיות כגון אימות דו שלבי, עדכון תוכנה, החלפת סיסמה וגיבויים. בנוסף, השבוע יכלול אתר מקיף עם המלצות בכל התחומים להגנה על אזרחים, קמפיין נרחב שתוכנן על ידי המערך ושותפים בו יותר מ-120 גופים ציבוריים ופרטיים, בהם פייסבוק ישראל.
לדברי דנה תורן, מנהלת המרכז לדיווחי סייבר במערך הסייבר הלאומי, "ניתן לראות השנה עלייה עולמית בניסיונות ובמתקפות הסייבר שמכוונות לאזרחים דרך הרשתות החברתיות והאפליקציות הפופולריות. מדובר במגמה עולמית, אך באמצעות צעדים פשוטים, שלוקחים פחות מדקה, ניתן להקשיח את ההגדרות ולהגן טוב יותר על הדף האישי והארגוני של כל אחד. מפניות של אזרחים אנחנו מבינים כי הסיבות להימנעות מפעולה זו הן במקרים רבים בעיקר חשש לשנות משהו בהגדרות של מערכת שעובדת היטב או אפילו רק דחיינות".
מעין שריג, סמנכ"לית תקשורת פייסבוק ישראל: "הבטיחות של אנשים על הפלטפורמות שלנו כל הזמן עומדת לנגד עיננו, ואנחנו משקיעים בכך מאמצים רבים. בשנים האחרונות שינינו מקצה לקצה את הגדרות האבטחה והפרטיות, הפכנו אותן לפשוטות ולנגישות יותר, הקפצנו תזכורות לאנשים לעדכון הגדרות האבטחה ובנינו קיצורי דרך להגדרות האבטחה והפרטיות החשובות ביותר. אנו מקווים שדרך הקמפיין המשותף נצליח להעלות את המודעות לחשיבות של אימות דו שלבי, שיש לו יכולת ממשית בסיוע לאנשים נגד פריצות לחשבונות שלהם״.