ניוז
ניוז 360 news

דיגיטל וטכנולוגיה

‏מודיעין מדויק ברזולוציות גבוהות: צה"ל חושף את יחידת הרחפנים החדשה

לא הרבה יודעים מה מסתתר מאחורי הדלתות של 9900. כבר יותר משבעה עשורים פועלת יחידת המודיעין הגאוגרפי והחזותי, שאוספת וממפה בעזרת טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות מידע שמגובש לתמונה מודיעינית רחבה, הכרחית ומלאה.

אותו תהליך של מיפוי מדויק, מיצוי החומר החזותי ועיבודו, מבוסס על היתוך בין ויזואליה ומידע גאוגרפי, במטרה להנגיש את התוצרים המודיעיניים ללוחמים בשטח.

כחלק מתר"ש "תנופה", מהווה היחידה למעשה מכפיל כוח משמעותי, למימוש תפיסת הדור הבא של הלוחמ"ם (לוחמה מוכוונת מודיעין) – הנגשת מידע מודיעיני מועשר עד הקצה הטקטי בעת הצורך המבצעי, ושילוב המודיעין במערכות הלחימה.

התפיסה על פיה פועלת 9900 במסגרת התר"ש ותוכנית "היסוד החמישי" של ראש אמ"ן, אלוף תמיר הימן, נקראת "הגיאו-אינט" Intelligence) Geographic). מדובר בתפיסה המסדירה את תהליך איסוף המודיעין הוויזואלי והגיאו-חזותי.
באמצעות שימוש רב ממדי בסנסורים רבים, ביג דאטה, כוח אדם טכנולוגי ובמגוון עולמות ידע אקדמיים, תפיק ותמצה היחידה לאורך זמן מודיעין איכותי בעבור הלוחם שבקצה.

אותו מידע מודיעיני שייאסף, יהפוך לתוצר תלת מימדי חדשני, שיסייע למפקדים ולכוחות בשטח, כמו גם בהתמודדות עם אתגר "האויב הנעלם" – דפוס לחימה שפיתחו ארגוני טרור כדי "להיעלם" מתחת לקרקע, להסתוות ולשנות את פני השטח, על מנת להקשות על זיהוי ופגיעה בהם.
אחד הכלים שפיתחו ב-9900 להתמודדות עם אתגר זה הוא שכלול תפיסת הלוחמה מוכוונת מודיעין. בזכות יכולות תכנון והנדסה מתקדמות, על בסיס עיבוד תמונות חכם, הלוחמים מקבלים תוצרים תלת ממדיים המאפשרים להם להתכונן ללחימה בצורה המתקדמת ביותר.

יכולות אלה מאפשרות תכנון תשתיות למבצעים, תיעוד מבנים חשודים וסקירה גאולוגית של שדה קרב, הכנה למבצעים מיוחדים בסימולטורים, אימון לוחמים שמבוסס על תרחישי מציאות, יכולת תכנון תמרון דיגיטלי מדויק למפקדים וכו'.

כמו כן, בתפיסה זו החיכוך של הלוחמים בשטח יאפשר את חשיפת האויב באמצעות העברת מודיעין מהלוחם אל דרג המטכ"ל. מדובר על תהליך הדדי – המידע מעובר אל הלוחם מדרג המטכ"ל ואל הלוחם מהמטכ"ל באמצעות כלים דיגיטליים מתקדמים.

יכולת נוספת של היחידה היא סימולטור קרב וירטואלי. מדובר בפלטפורמה המאפשרת התנסות בתוואי השטח בו עתיד להתקיים מבצע/תמרון, ולבצע למעשה סימולציה שלו.
הפלטפורמה הזו משמשת את הדרג הטקטי של הכוח, ומנגישה באופן תלת ממדי את תרחיש הייחוס, כך שיבוסס על חווית אמת ותרחישים אשר התרחשו בשטח בעבר, ותרחישים אשר יכולים לקרות בזמן המבצע. כך מתרגלים הלוחמים יכולות קרב חיוניות ללא סיכון חיים בשטח ובחיסכון משאבים.

המערכת המתקדמת מאפשרת התנסות מבצעית בתור נהג, טייס, לוחם חי"ר, וכל אחד מהם הוא בעל מגוון אפשרויות לדוגמה: צניחה, נהיגה ברכב ובטנק, התנסות בשלל סוגי המסוקים והמטוסים, מארבים, תצפיות, צלפים ובעלי תפקידים שונים.

לצד זאת, פועלת מערכת היהלום, באמצעותה יכול המפקד להוביל תהליך תכנון כחלק מהליך תכנון התמרון לפני מבצע או כניסה לשטח אויב. המערכת, שמסוגלת לדמות מרחב תלת ממדי המבוסס שטחי אמת, מאפשרת למפקדים לתכנן ברמה האופרטיבית את המהלך לפרטי פרטים תוך התייחסות למכשולים פיזיים והאויב במרחב.

בנוסף, ישנם ליחידה חפ"קים מבצעיים המאפשרים להוריד לדרג השטח את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות של 9900. כך לדוגמה, במקרה של אירוע מתפרץ, אנשי המיפוי של היחידה מגיעים לזירות אירועים מספקים לכוחות הלוחמים מודיעין איכותי ומדויק בזמן מהיר.

באגף המודיעין הפנימו גם את הפוטנציאל האינסופי של הרחפן ואת המגמה ההולכת וגוברת של שימוש נרחב בכלי. לאור זאת, הקימו קיימת ב-9900 יחידת רחפנים לאיסוף גיאו-חזותי, שאחראית על איסוף מודיעין מדויק ברזולוציות גבוהות תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בתנאים מזג אוויר שונים ובתנאי יום ולילה.

"תוצרי היחידה", מדגיש ומסכם סא"ל פ', רע"ן פוטוגרמטריה ב-9900, "מהווים חלק בלתי נפרד מקצה הלוחמה הצה"לית, לוחמה מעושרת מודיעין, שמהווה תשתית הכרחית לכל פעילות צה"ל".

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 0:50, יום שישי (20.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה