ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

שומרי המשק – עבודה לצד לחימה: הנחיות ודגשי בטיחות לעובדים בזמן מבצע 'שומר החומות'

מאז תחילת מבצע 'שומר החומות', נספרו כ-12 הרוגים כאשר הרוגה אחת הייתה כתוצאה מנפילה בדרך למקלט וסה"כ כ-194 פצועים נחבלו בדרכם למרחב מוגן. נפילות הטילים ברחבי מדינת ישראל העלו את הצורך לבחון האם מקום העבודה מוכן למענה למצבי חרום והאם העובדים מכירים את נהלי הבטיחות במקום העבודה. המוסד לבטיחות וגיהות פרסם את ההנחיות והדגשים לשמירה על בריאותם של העובדים.

הלחימה הנוכחית ברצועת עזה חשפה אותנו לסכנה נוספת שלא התעמקנו בה עד כה והיא הסכנה שבהחלקה או נפילה בדרך אל המרחב המוגן. פיקוד העורף מנחה ואומר כי בזמן קבלת התרעה יש להיכנס במהירות משולבת ובזהירות למרחב המוגן בהתאם לזמן ההתגוננות. בעוד העורף מתורגל בהתמודדות נגד ירי הטילים בזמן השהייה בבית, בשגרת העבודה הנושא עדיין המום ולא תמיד כל עובד יודע לאיזה מרחב מוגן הוא צריך ללכת ובאילו כללים יש לנהוג בשעת חירום במקום העבודה.

במחקר שנערך עם עובדים שניצלו לאחר אסון מגדלי התאומים למשל, נמצא שרק 20% מהעובדים ידעו את הפעולה המתאימה שעליהם לבצע כאשר האזעקה נשמעה. כ-42% בלבד ידעו כי בבניין שלהם היו שלוש מערכות של מדרגות מילוט, 45% מהעובדים לא ידעו שבקומות מסוימות נעולות דלתות היציאה לחדר המדרגות מסיבות ביטחוניות. 86% לא ידעו לאן יובילו כל מדרגות המילוט, ו- 95% לא ידעו את מספר הטלפון הקווי להזעקת סיוע מצוותי החרום בבניין במקרה חרום.

האתגר המרכזי במצב חירום במקום העבודה הוא התנהגות העובד, שיכולה לכלול את העובדים עצמם, עובדים עם מוגבלות, עובדי קבלן, אזרחים מקבלי שרות ועוד. בהתאם לכך, המוסד לבטיחות וגיהות יצר מדריך להתנהגות נכונה בזמן חירום כשהדגש המרכזי מתחיל בהדרכה ביום קליטת העובד וממשיך בהדרכות שוטפות להתנהגות במצבי חירום במקום העבודה.

דרכי התגובה של העובד בשעת חירום: בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה תשנ"ט-1999, על כל עובד מוטלת החובה להיות בקיא בנהלי החירום של המשרד החל מיומו הראשון במקום העבודה. באחריות המעסיקים לקיים הדרכות חירום עם קליטת העובד שבו יינתן מידע על יציאות חרום ודרכי המילוט במשרד, בקומה, במרחב, באזורי השרות (חדרי אוכל וכו'), אמצעי בטיחות ומיקומם למענה במצב חרום, הזעקת עזרה ראשונה וסיוע במצב חרום, נקודת פינוי, דרכי תקשורת (נייד/קווי).

צילום: המוסד לבטיחות וגיהות.

מענה למצב חירום בידי המנהלים: על כל מנהל במקום העבודה להכיר את נהלי החירום, לאחר שעבר תרגול מעשי בתרחישים השונים. כל אחד מהשלבים של ניהול אירוע החירום, מהרמה הזוטרה ועד לרמה הבכירה, יתבצע בהעברת מקל מסודרת שבה מועברים הנתונים והמידע הידוע עד כה (מה קרה, כ"א המעורבים באירוע, נפגעים / נעדרים, הערכת סיכונים ראשונית, מה נעשה עד כה ברמה הפנימית / חיצונית, כוחות שפועלים באירוע, בעלי תפקיד ודרכי תקשורת באירוע). ההתנהלות במצבי חירום תיעשה בתיאום עם משטרת ישראל או של פיקוד העורף/צה"ל, בהתאם למצב הביטחוני.

מיפוי הצרכים של עובדים עם מוגבלות במקום העבודה: מנהלים שתחתם יש עובדים עם מוגבלות נדרשים להכיר מראש את המענה למצבי חרום עבור עובדים אלו ביתר שאת ובמקצועיות, אשר כוללת תרגול מעשי בפינוי מעמדת העבודה אל נקודת הפינוי שתמצא מחוץ למבנה. מכיוון שמוגבלויות שונות אחת מהשנייה כך גם המענה והאתגר העומד בפני המנהלים במצבי חרום משתנה בהתאם. במקום עבודה הנותן שרות ואל המקום מגיעים מקבלי שרות שלא ידוע כמה מהם עם מוגבלות ימצאו בעת אירוע, נדרש לבצע ניהול סיכונים כדי למזער את הסיכונים, להקטין את אי הוודאות ולתת את המענה האופטימלי למול היכולות הקיימות במקום.

מ"מ מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "מאז מבצע שומר החומות, אנו עדים לנפגעים ולאירועי בטיחות רבים שקורים בעת המעבר למצב חרום וההליכה אל המרחב המוגן, כאלו שיכולים להסתיים במוות טרגי ומיותר. תרגול ההנחיות למעבר למצב החירום בשעות שגרה והקפדה עליהם בשעות חירום, מצילים חיים. חובתו של כל מעסיק לוודא שדרכי המעבר אל המרחבים המוגנים פנויות לאורך כל שעות העבודה. על המעסיק ליידע את כלל העובדים, הלקוחות והמבקרים הנוכחים במקום ולוודא שבעת הישמע האזעקה כולם מכירים היכן המרחב המוגן שעליהם להתפנות. המוסד לבטיחות וגיהות מעמיד את עצמו לרשות המעסיקים בכדי לרענן את נהלי הבטיחות בחירום במקום העבודה. היערכות נכונה מצילה חיים".

צילום: אילוסטרציה.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 22:35, יום שני (16.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה