ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ, חם ברשת

איפוס אחרון, מטוס קרב ראשון: מה קרה בשעות שלפני התקיפה הלילית הגדולה על "המטרו" בעזה?

בפעילות עוצמתית ומשולבת תקפו 160 מטוסי קרב, כוחות חי"ר, ארטילריה ושריון כ-150 מטרות בתשתיות תת-קרקע של חמאס. מאחורי הודעת דובר צה"ל הזו עומד תכנון דקדקני שארך שעות ארוכות, ולילה מבצעי במיוחד בחמ"ל החטיבה הצפונית באוגדת עזה. אנחנו היינו שם.

19:00 בערב, חמש שעות לפני התקיפה, בחמ"ל החטיבה הצפונית של אוגדת עזה מתחילים להניע כוחות שריון, ארטילריה וחי"ר לעבר קו הגבול. הטלפונים האדומים מצלצלים ללא הרף, ושצף השיחות יוצר זמזום בלתי פוסק.

בין הקולות אפשר לשמוע את הפקודות שמשפיעות על תמונת המצב הנוכחית בשטח – "תארגני לי הקפצה של הכוחות ל…". על גבי המשואה רואים את התמקמות הכלים בנ"צ שהוגדר מראש. שיירות טנקים ממשיכות בהתקדמות, ארטילריה מתפרסת בסוללות, כוחות החי"ר נעים בשפיפה ומסוקי חיל האוויר ממריאים.

לכל מי שקשור לתקיפה המשותפת יש כאן נציג הנקרא "שדכן", שמקשר בין החטיבה לכוח. תזהו פה נציגים של חיל האוויר, לצד קציני אג"ם של החטיבות הלוחמות, איסוף, נציג הנמצא בקשר עם העורף, משטרה ועוד – מילואים וסדיר גם יחד.

לקראת השעה 22:00, מתקבלים דיווחי תצפיות: 'אדם עומד ב***, מתצפת על כוחותינו, חשש לצליפה'. החמ"ל כולו על הרגליים, מיד עובד על פריסת כוחות קצת שונה – שריון מאטים את קצב ההתקדמות, חי"ר משנים תנועה. בינתיים אנחנו נצורים.

אילוסטרציה: סיכול פרויקט ה"מטרו" של החמאס.

על גבי המסך של מפקד מכלול העורף בחמ"ל מופיעה במהירות כל התרעת 'צבע אדום' מרחבי המדינה. עם כמה שהחמ"ל מבודד מהתרחשויות חיצוניות, לאורך כל הלילה הצג הזה משמש כתזכורת – על מה אנחנו מגנים. החיילים בחדר, בין תכנון התקיפה להתקדמות הכוחות, בודקים לעתים אם גם המשפחה שלהם רצה כעת למרחב המוגן, אם כולם בבית בסדר.

את התמונה המלאה רק מעטים יודעים, ברור שזו לא עוד תקיפה – אחת מיני רבות בסבב ההסלמה הנוכחי. פרטי מידע קטנים שצפים ברשתות הקשר ובשיחות המסדרון מרכיבות פאזל של תמונה מתעתעת במיוחד.

המטרה: לגרום לחמאס לחשוב שכוחותינו עומדים להיכנס רגלית לרצועה, להמתין שיתמקמו בעמדות התקיפה במנהרות הטרור, ואז להנחית בעוצמה מכת אש משולבת ולפגוע בכמה שיותר פעילי ותשתיות טרור תת קרקעיות.

23:30, הציפייה בחמ"ל מתגברת עם חלוף הדקות, שעת השין מתקרבת. בצד של האויב כבר מבינים שמשהו מתרחש, וכוחות חמאס מתחילים לצאת מהמסתור. דובר הארגון משחרר הצהרה: "בצל כוונות האויב לפתוח במבצע קרקעי….אנחנו מוכנים ללמד אותם שיעור אכזרי".

בחמ"ל לא נכנסים לשאננות, אבל לכולם ברור – כוחותינו קרובים לעמדות הסופיות. תדריך אחרון מתבצע בחמ"ל. "חשוב שכל אחד יידע איפה אנחנו ממוקמים בשטח, אתם חייבים להכיר את המפה מקרוב", מדגיש מח"ט צפונית במהלך הסקירה המעמיקה.

23:54, הכול מוכן, שש דקות לתקיפה. השקט שלפני הסערה ניכר. איפוס אחרון של קצין האג"ם – וכל אחד בעמדתו, מוכן לשלב הבא.

00:00, מטוס קרב ראשון תוקף ברצועה ומיד אחריו מצטרפים כל כוחות האוויר, הארטילריה, השריון והמרגמות. מחוץ לחמ"ל אפשר לשמוע את התקיפות, ומבפנים – לראות אותן. עם ה'בום' הראשון, מפקד מכלול העורף מעדכן את הרבש"צים והתושבים – צה"ל תוקף.

פעיל חמאס מסאל צאלחיה, מזהיר מפני חשיפת פרויקט ה"מטרו", לפני כחצי שנה.

התקיפות הנרחבות נמשכו עד 02:00 בלילה. במשך השעתיים האלו, צה"ל תקף עם 160 מטוסי קרב מ-12 טייסות שונות, פגזי ארטילריה וטנקים את פעילי החמאס שחיכו לכניסת כוחותינו לשטחם במנהרות. במהלך הפעילות הותקפו כ-150 מטרות, וקילומטרים רבים של מנהור ותת קרקע הושמדו.

התקיפה, בין הגדולות שנעשו נגד החמאס, יצאה לפועל במטרה ליצור עליונות גזרתית – לפגוע בנכסי טרור אסטרטגיים, להרתיע ולמנוע התעצמות אויב. בתום לילה ארוך, עוד אפשר לשמוע את לוחמי כיפת ברזל, עובדים קשה בנטרול רקטות מהרצועה.

אחרי שעות ארוכות ומתוחות, אני יוצאת מהחמ"ל בידיעה שעבורם הלילה לא נגמר, אבל שהם ימשיכו במשימה ככל שיידרשו, כדי להגן על כל אלה שבחוץ – אלה שסומכים עליהם כל כך.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
אלעד
אלעד
לפני 3 שנים

ב"ה
אחד הדברים הכי טובים ששמעתי כל הכבוד לצה"ל

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 4:00, יום שישי (20.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה