ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

‏הצעת חוק השוויון אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק להחזר מקדמות לזוגות שחתונתם בוטלה בשל הקורונה של ח"כ הילה שי וזאן ואת חוק השוויון של ח"כ איתן גינזבורג.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו (תיקון – הזכות לשוויון) של חבר הכנסת איתן גינזבורג וקבוצת חברי הכנסת. מוצע לעגן במסגרת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. הצעה דומה של חבר הכנסת אנטאנס שחאדה וקבוצת חברי כנסת ושל חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח וקבוצת חברי כנסת לא עברה.

בהצעה הראשונה, לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 56 חברי כנסת לעומת 54 שהתנגדו.
בהצעה השנייה, לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 35 חברי כנסת לעומת 62 שהתנגדו.
בהצעה השלישית, לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 50 חברי כנסת לעומת 54 שהתנגדו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה.

יש לציין שבהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה מאוד באי-הכרתה בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה בחוקי היסוד שלה. הכרה חסרה זו מונעת את ההגנה המלאה על הזכות לשוויון והיא גם בעלת משמעות סמלית וזהותית. הכרה מפורשת בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה תחזק את ההכרה בקרב מקבלי ההחלטות והציבור בדבר מעמדה של הזכות לשוויון בישראל. דבר זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת."

ח"כ איתן גינזבורג הציג את ההצעה ואמר: "לאורך השנים העקרונות האלה מצויינים באופן מפורש במגילת העצמאות קיבלו מימד חוקי באמצעות חוקי היסוד של מדינת ישראל. יחד עם זאת, הזכות לשוויון שהיא זכות כל כך בסיסית בכל דמוקרטיה וגם בדמוקרטיה הזאת, כפי שרצו האבות המייסדים של המדינה, הזכות לשוויון שמצוינת באופן ברור לא עוגנה בספר החוקים של מדינת ישראל, אלא רק בפסיקות של בית המשפט. החוק הזה הוא לא נגד אף אחד, הוא בעד."

ח"כ אנטאנס שחאדה: "מה בסך הכל אנחנו רוצים? לעגן את הערך הבסיסי ביותר בדמוקרטיה. בכל עידן הנאורות כל מי שדוגל בדמוקרטיה שינו משטרים, נתנו ערך לכל בני האדם כאשר דיברו על שוויון, חירות חופש ביטוי. תכבדו אותנו ואת ההיסטוריה שלנו, תכירו בעוולות. יש לנו זכויות, אנחנו בני המקום, ילידים. אנחנו אזרחים רוצים להיות אזרחים שווים."

ח"כ ע'דיר כמאל מריח: " אני ורבע מאזרחי ישראל, דרוזים, מוסלמים, נוצרים, בצ'רקסים הופכים לאזרחים סוג ב' במדינת היהודים. 72 שנים מקום המדינה, מדינת ישראל מתרחקת מהעקרונות שעליהם היא נוסדה. מדינת ישראל לא מקיימת שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין. הגיע הזמן 72 שנים אחרי, שהזכות לשוויון, הדבר הכל כך בסיסי למדינה דמוקרטית, יעוגן בחוק כסוד השוויון. הדבר לא רק שלא יפגע בצביונה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אלא לחזק אותה."

השר זאב אלקין השיב: "אל תסתתרו מאחורי סיסמאות של השוויון האישי הפרטי, לא על זה החוקים האלה מדברים. אנחנו מדברים על מדינת כל אזרחיה ומדינה דו-לאומית, החזון של הרשימה המשותפת, אבל לפחות אומרים את זה באופן גלוי. חבריי מכחול לבן ומיש עתיד מה קרה לכם? אתם הולכים כאן בעקבות בל"ד. המשמעות של החוקים שאתם ניסחתם הוא לאו מוחלט לכל הסממנים היהודים של מדינת ישראל. לשנות את ההמנון, את הסמלים, את חוק השבות, את כל הסמלים של היותנו מדינה יהודית, לשם החקיקה הזו מכוונת. אתם באים לקעקע את חוק הלאום ואת האופי של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית".

השר אבי ניסנקורן ביקש להשיב גם הוא ואמר: "החוק הזה מדבר על שוויון לפרט, אנחנו לא מדברים פה על זכויות לאומיות. יש הצעת חוק של האוזר וסער, למה היא לא באה היום? אתם נגד שוויון במדינת ישראל. מדינת ישראל היא עדיין מדינה שרואים בה דמוקרטיה. העובדה שבכל הדמוקרטיות בעולם המערבי, עיקרון השוויון נמצא בחוק יסוד. מי שמצביע נד, מצביע נגד שוויון ובעד גזענות."

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ: "גאה ומברך על העברת החוקים החשובים המקדמים את מדינת ישראל לעתיד שוויוני יותר ובטוח יותר עבור כל אזרחי ישראל ועבור זוגות צעירים בתחילת דרכם המושפעים ממשבר הקורונה הקשה כל כך הן בריאותית, כלכלית וחברתית. כחול לבן תמשיך לעשות הכל על מנת לקדם את החברה הישראלית להיות טובה והוגנת יותר עבור כולם".

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, שהצעת החוק שלו לעיגון הזכות לשוויון עברה בקריאה טרומית במליאה: "רגע חשוב לכל מי שערכי השוויון והדמוקרטיה הם בבסיס הערכים שלו. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יגיד סוף סוף – כן לשוויון, לא להפלייה. אמנם זו רק תחילת הדרך, והיא לא תהיה פשוטה, אבל אני מתכוון לעשות מה שניתן כדי שהליך החקיקה יתקדם עוד בכנסת הזאת".

ח"כ הילה שי וזאן שהצעת החוק שלה להחזר כספי עבור זוגות צעירים שחתונם בוטלה עבר בקריאה טרומית במליאה: "אלפי זוגות צעירים בישראל, מצאו עצמם לפתע עם חוב של עשרות ומאות אלפי שקלים, על חתונתה שלא התקיימה מעולם. החוב הכניס את אותם הזוגות בין רגע למצוקה כלכלית של ממש, וכל זאת בעיצומו של המשבר הכלכלי החריף בתולדות ישראל. אני שמחה שלפחות לרגע אחד, הצלחנו כל חברי הכנסת להתגבר על המחלוקות והעניינים הפוליטיים, ולתמוך בחוק החשוב הזה. כעת עלינו לפעול להעברתו של החוק בקריאה ראשונה, ושניה ושלישית בהקדם האפשרי".

ראשי 'יהדות התורה' שר השיכון ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "כחול לבן איבדו את הבלמים ומדרדרים את ישראל לבחירות מיותרות על חשבון אזרחי ישראל. תמיכתם בעד הצעת חוק השוויון, בניגוד לעמדת הקואליציה שהם כביכול משתתפים בה, היא דוגמא חיה לפופוליזם שמתווה את דרכם. לצערנו ח"כ גדעון סער ומיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטים בניגוד למסורת ישראל. חברי יהדות התורה יעשו הכל על מנת למנוע את התקדמות החוק בועדות ובמליאת הכנסת."

מהליכוד נמסר: "ליברמן וגדעון סער העבירו היום את ״החוק לביטול חוק יסוד הלאום״ שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא-יהודים שבסופו של דבר יהפכו את העם היהודי למיעוט בארצו. רק אתמול סער נטש את הליכוד והיום הוא כבר שותף מלא-מלא של השמאל."

יו״ר סיעת ימינה, ח״כ איילת שקד על חוק השוויון: ״ חוק השוויון הוא חוק פוסט ציוני. בישראל היה מאז ומתמיד שוויון זכויות, בין אזרח לאזרח, יהודי או ערבי. החוק בא לערער על הזכויות הלאומיות של הקולקטיב היהודי.״

יו״ר מרצ, ח״כ ניצן הורוביץ, בטוויטר: ״‏אלה יחסי הכוחות האמיתיים בכנסת ובעם: התקבלה (!) הצעת החוק להוספת הזכות לשיוויון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. אמנם טרומית, אבל חשוב מאוד. לאפליה ולגזענות אין רוב״.

(קרדיט צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
1 תגובה
Inline Feedbacks
View all comments
ווג'די
ווג'די
לפני 3 שנים

סוף סוף שוויון ??? הממשלה מתעוררת ??? טוב להתעורר מאוחר מאשר לא להתעורר בכלל .

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 4:58, יום חמישי (19.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה