חדשות בארץ

נתניהו הציג בפני הכנסת את הסכם נרמול היחסים עם ממלכת בחריין

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם במליאת הכנסת – "הודעה בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין":

מליאת הכנסת החלה בשעה זו את הדיון על ההודעה המשותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בפתח הדיון כי הזמן הקצר שחלף מאז אישור הסכם השלום על איחוד האמירויות, מבטא תפנית היסטורית: " מאז חתימת הסכם השלום עם ירדן, נעשו מאמצים אין ספור על מנת להרחיב את מעגל השלום. למרות זאת, נאלצנו לחכות לא פחות מעשרים ושש שנים עד שבחמישה עשר באוקטובר השנה, אישרנו במליאת הכנסת את הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות. היום, מובא בפנינו לאישור הסכם נוסף – ההסכם עם ממלכת בחריין. ושוב, פער הזמנים בין ההסכמים הוא עשרים ושישה. הפעם אלו עשרים ושישה ימים בלבד. הנתון המספרי המדהים הזה, מבטא את השינוי הגדול ואת התפנית ההיסטורית חסרת התקדים שאנו עדים להם."

לוין הביע תקווה כי העקרונות שהובילו לחתימה על ההסכם ינחו כל ממשל עתידי בארה"ב ובישראל: "חתימת ההסכמים עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין, מוכיחה עד כמה חשוב להסתכל באופן מפוכח על המציאות באזורנו. עד כמה חשוב להכיר בכך שהדרך לשלום אינה עוברת דרך ויתורים על חלקי מולדת, אינה עוברת דרך פשרות עם הטרור, ואינה יכולה לעבור דרך שלילת זכויותינו הנצחיות, והבלתי ניתנות לערעור, על כל חלקי ארצנו. אני תקווה כי עקרונות אלו ינחו כל ממשל בארה"ב וכל ממשלה בישראל, כדי להבטיח את ביטחון האזור, כדי להגיע לשלום אמת."

בסיום דבריו הביע יו"ר הכנסת תקווה כי תנופת השלום תימשך: "ברגעים כאלו עלינו להניח בצד אינטרסים מפלגתיים ומחלוקות פוליטיות ואישיות. עלינו להתאחד בקריאה למדינות נוספות ללכת בדרך של שלום, ידידות ונורמליזציה עם ישראל. אני תקווה, שהקול שיצא היום ממשכן הכנסת בירושלים, יהדהד בבירות האזור וכי תנופת השלום תימשך."


ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים במליאת הכנסת ובפתח דבריו התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להודעת חברת פייזר על יעילות החיסון שהיא מפתחת לקורונה ואמר: "ההודעה של חברת פייזר אתמול על פיתוח החיסון ביעילות של 90% היא בשורה גדולה מאוד לאנושות, זה ייקח עוד זמן, לא יומים לא שבועות אבל גם לא שנים. אין ספק שיש או גדול בקצה המנהרה, אני צופה שיהיו עוד חברות שיודיעו על התקדמות משמעותית בפיתוח החיסון. אני פועל עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם אנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל, רבים ככל האפשר, מהר ככל האפשר. צריך להבין שיהיה תור ארוך לחיסונים הללו תהיה עליהם תחרות עזה, אנחנו מדינה קטנה וכדי שלא נדחה לסוף התור אנו פועלים כבר עכשיו בכל הערוצים ואני אישית פועל מול מנהיגי המדינות שמייצרות החיסונים השונים כדי לנסות לזרז את אספקת החיסונים לכל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל."

נתניהו התייחס להסכם עם בחריין ורמז להסכמים נוספים: "ישראל החזקה מקרבת אליה מדינות ערביות אחרות ביניהם כאלה שעדיין לא נתנו פומבי לנורמליזציה הנרקמת בינינו, אבל אני מבקש לומר לכם שניצני הנורמליזציה כבר שם בהמתנה ללבלוב. אם נמשיך במדיניות שהתוויתי אני משוכנע שהפריחה תראה גם מעל פני השטח ויהיו עוד מדינות שהצטרפו רשמית למעגל השלום."

במהלך דבריו של נתניהו נשמעו קריאות בינים של ח"כ סמי אבו שחאדה, נתניהו הגיב ואמר: "אני רוצה לפנות לחברי הרשימה המשותפת, אתם הצבעתם נגד ההסכם עם איחוד האמירויות. היום יש לכם הזדמנות לתקן, אבל אם לא היום – ניתן לכם בקרוב עוד הזדמנות לתקן."

נתניהו התייחס לדברים שאמר אתמול יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד: "שמעתי אתמול את ראש האופוזיציה שאיננו נמצא כאן אומר בפומפוזיות, בפסקנות מלאה חשיבות עצמית, שאני "הזנחתי את הקשרים עם המפלגה הדמוקרטית". 38 שנים אני משקיע מאמצים בלתי פוסקים בחיזוק היחסים שלנו עם ארצות הברית על כל הספקטרום הפוליטי. עם השיאים, עם הקונגרס והסנאט עם דעת הקהל לרבות מאות רבות רבות של ראיונות בטלוויזיה ברדיו בכלי התקשורת מימין ומשמאל. הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר? זה אבסורד.

כל פעם שאני מגיע לגבעת הקפיטול אני פוגש תמיד אבל תמיד את מנהיגי שתי המפלגות. וכשסנאטורים וחברי קונגרס באים לישראל אני רוצה לפגוש כל אחד ואחד מהם, בזמן שלום ובזמן מלחמה בכל עת, דמוקרטיים ורפובליקנים אין שום הבדל. כי אני מאמין שחיזוק התמיכה הדו מפלגתית בישראל הוא נדבך יסוד במדיניות החוץ שלנו." נתניהו מסר ליו"ר הכנסת לוין רשימה של כל הביקורים אותם הזכיר בדבריו.

בסיום דבריו אמר ראש הממשלה: "אני מחויב לעמוד על האינטרסים החיוניים לקיומנו לעתידנו וכך אמשיך לעשות גם עם הממשל האמריקני הבא כך צריך לנהוג ראש ממשלה בישראל לא בהרכנת ראש ולא בהתרפסות גם לא בהירות אלה בתמונה באומץ לב לא בזקיפות קומה של אדם שנאבק למען עמו למען ארצו ולמען מדינתו"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בתגובה לדבריו של נתניהו במליאת הכנסת: "הנסיון של נתניהו לטעון שהוא שמר על יחסים טובים עם הדמוקרטים הוא מביך. הניתוק שלו ממה שקורה בשנים האחרונות בארה״ב כל כך גדול שהוא לא יודע מה אומרים הדמוקרטים והממשל החדש על מי שהקים את ״רמת טראמפ״ באמצע מערכת בחירות סוערת בארה״ב. נתניהו לקח הימור לא מחושב וסיכן את מערכת היחסים המיוחדת של ישראל וארה"ב. רק ממשלה חדשה תוכל לתקן את זה."

שר הביטחון בני גנץ, בנאומו בישיבת המליאה המיוחדת לאישור הסכם השלום בין ישראל לבחריין: "אני קורא למדינות נוספות באיזור ברית המתונים ובראשן ערב הסעודית, לקדם את האינטרסים ולקדם את היחסים עם ישראל.
הרחבת ברית המתונים מאפשרת מנוף של עוצמה צבאית, מדינית וכלכלית מאוחדת מול מי שמבקשים לפרוץ את הסכר שמחזיק את האזור על מי מנוחות. היא מגדילה את היכולת להגיע להישגים דיפלומטיים מול הקיצוניים ובראשם איראן".

עוד הוסיף: "הסכמי אברהם יכולים להתרחב למדינות נוספות באזור, אך לא פחות חשוב מכך, עליהם לחלחל גם לשכנינו הקרובים – הפלסטינים. לצערי, ההנהגה הפלסטינית כולה לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המשא ומתן והתיאום הביטחוני והאזרחי, ולעבוד ביחד על מציאת פתרונות. לזנוח אשליות מדיניות ולפעול ליצירת מציאות טובה יותר לשני העמים.
אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית – אם לא עבורכם עשו זאת עבור ילדיכם. גם אם לכם קל יותר להתבצר בעבר של איבה – להם דור העתיד מגיע עתיד של שלום ורווחה. הם מסתכלים החוצה ורואים היטב את העולם.
יש מגוון אופציות על השולחן, ובהובלת ארצות הברית, ביחד עם סיוע ממדינות האזור- אפשר לשנות את המציאות. פשוט צריך להבין שאין אפשרות אחרת, אלא צריך לחיות זה לצד זה, ואם צריך אז אפשר, ואם אפשר זה הופך לחובה מוסרית ולאומית".

לסיום פנה גנץ לראש הממשלה ואמר: "אדוני ראש הממשלה, אנחנו מדברים פה גבוהה-גבוהה על השלום עם מדינות באזורינו, הגיעה העת שנדבר גם על שלום בתוכנו. אני חברתי אליך כשותף במאבק למען חייהם בריאותם ופרנסתם של אזרחי ישראל, ולא כאל שותף לפשע כלכלי וחברתי נגדם. אני ואתה יודעים היטב שבאוצר כבר קיים תקציב כמעט מוכן לשנת 2021, לא אתן יד למנוע אותו. שנינו יודעים ששעון החול הולך ואוזל. בידך למנוע את האסון הכלכלי והחברתי, ולעשות את הדבר הנכון למען אזרחי ישראל. בנושא הזה לא יהיה גורם חיצוני שיכווין אותך."

שר החוץ גבי אשכנזי אמר במליאת הכנסת על הסכם השלום עם בחריין: "ההסכם הזה פתח חלון הזדמנות אדירה לפיתוח ולקידום שיתופי פעולה כלכליים ומסחריים בעלי היקף רחב, ולתרומה לכלכלה הישראלית. יש כאן פוטנציאל לשינוי עתידנו ללא היכר. עידן חדש לפנינו. עידן של שיח אחר, של שלום ושיתוף פעולה. דרך חדשה שבה ישנו קו מחבר בין מדינות המזרח התיכון, קו של סחר, תיירות, תחבורה, של שותפות ושל יחסים בין אדם לאדם, בין חברה לחברה, בין עסק לעסק. לא רק בין הממשלים. זהו שלום עם פוטנציאל גדול להיות שלום חם. זו הזדמנות לקרוא לפלסטינים להצטרף לשיח הזה, לדרך הזאת שאנחנו מתחילים להתוות. זה הזמן לשיח של אחדות ויצירת שלום אמיתי וכן, ללא תנאים מוקדמים".

אשכנזי הודה לממשל האמריקאי והוסיף: "אני בטוח שהשותפות תימשך גם עם הממשל הבאה ואנחנו מצפים להמשיך ולעבוד יחד עם הממשל האמריקאי למען חיזוק היציבות הביטחון והשלום במזרח התיכון, חייבים להודות גם למלך בחריין, ליורש העצם סלמן בן חמד ולעמיתי שר החוץ שיגיע בקרוב לביקור בישראל"

(תמונות מהדיון במליאה, קרדיט צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן.)

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 15:26, שבת (5.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה