ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

רכשתם באחרונה עציצים ושתילים ממשתלה? בדקו אותם!

רכשתם באחרונה עציצים ושתילים ממשתלה? בדקו אותם! המשרד להגנת הסביבה מתריע על גילוי נמלת האש הקטנה במשתלות נוספות בירושלים

נמלת האש מוגדרת כאחד ממאה המינים הפולשים המסוכנים לסביבה, ועקיצותיה כואבות מאוד ויוצרות מעין כוויה בפברואר הוציא המשרד התרעה על זיהוי נמלת האש הקטנה בשתי משתלות נוספות באזור ירושלים תו ירוק חדש של המשרד להגנת הסביבה ומכון התקנים מוענק למשתלות המונעות הפצה של מזיקים ומינים פולשים (כמו נמלת האש הקטנה), לחיסכון בחשמל ובמים ולניהול סביבתי

המשרד להגנת הסביבה מתריע כי באחרונה התגלה מוקד נוסף של נגיעות נמלת האש הקטנה במשתלת עין-כרם שבבית הספר האזורי-חקלאי עין כרם. בפברואר האחרון המשרד המשרד להגנת הסביבה התריע על זיהוי נמלת האש בשתי משתלות באזור ירושלים.

המשתלות קיבלו הנחיות מהמשרד לאיסור מכירת צמחים מהאזורים הנגועים, ונדרשו להמשיך ולטפל במפגעים עד להכחדת הנמלה משטחן. מחוז ירושלים במשרד עוקב אחר הנושא באופן רציף, ויעדכן במידת הצורך.

הציבור הרחב ומשתלות אשר רכשו עציצים ושתילים מהמשתלה שבה התגלה המפגע ומהמשתלות הנוספות שדווחו בעבר, מתבקשים לנקוט ערנות ולבדוק נגיעות בנמלת האש. בנוסף, כל המבחין במפגע זה בסביבתו הקרובה, מתבקש לעדכן את הרשות המקומית בתחומו ואת המשרד, ולקבל הנחיות כיצד לטפל במפגע ולהימנע מהתפשטותו.

נמלת האש הקטנה מוגדרת בעולם כאחד ממאה המינים הפולשים המסוכנים לסביבה. הנמלה אינה מעבירה מחלות, אולם היא מהווה מפגע תברואי ועקיצותיה כואבות מאוד ויוצרות מעין כוויה.

החל מינואר 2019 המשרד להגנת הסביבה מעניק תו איכות, בשיתוף מכון התקנים, למשתלות אשר פועלות להגנת הל הסביבה בתחום שמירת המגוון הביולוגי המקומי ונמנעות מהחדרת מינים פולשים ומטפלות במוקדי מזיקים באופן יעיל וסביבתי.

מהי נמלת האש הקטנה ואיך מזהים אותה?

נמלת האש קטנה היא מין פולש שהתגלה בישראל בסוף שנת 2005 ונפוץ כעת בכל רחבי הארץ.
צבען של הנמלים הוא אדום-כתום וגודלן כמילימטר. הנמלים נמצאות לרוב בחצר, אבל בקיץ הן חודרות לבתים, בחיפוש אחר מזון ומים.
עקיצת בני אדם מתרחשת פעמים רבות כאשר הנמלים נלכדות בין עור הגוף לבגדים. עקיצת הנמלה כואבת מאוד ויוצרת מעין כוויה על העור למשך כמה שעות עד ימים. אצל חלק מהאנשים יכולה להתפתח תגובה אלרגית חריפה.

בנוסף לפגיעה באדם הנמלה עלולה לפגוע בחיות בית, חיות משק, בחיות בר, בגידולים חקלאים, בגינון ובמגוון הביולוגי.

מה לעשות במקרה של עקיצה?

ניתן לשכך את הכאב ותחושת הצריבה באמצעות מריחת משחה וקירור המקום. חיטוי מקום העקיצה ימנע זיהום אפשרי.

במקרה של חשד לתגובה חריפה כתוצאה מעקיצת נמלת האש הקטנה יש לפנות מיידית למרכז הרפואי הקרוב.

בכל מקרה של חשד להימצאות נמלת האש הקטנה חשוב להודיע למוקד הסביבה בטלפון:
*6911.

מקור הנמלה ודרכי התפשטותה:

מקורה של נמלת האש הקטנה הוא דרום אמריקה. הגורם להתפשטות הנמלה בעולם הוא הסחר בעצים שבהם נמצאים קנים של הנמלים. בארץ מתפשטת הנמלה באמצעות שבבי עץ לחיפוי, גזרי עץ להסקה, גזם עצים, עציצים, אדמה וכד', המועברים ממקום למקום.

כיצד ניתן להתמודד עם נמלת האש?

בישראל רשומים שישה תכשירים המיועדים להדברת נמלת האש הקטנה. תכשירים אלו הם פיתיון רעיל, אותו אוספות הנמלים לקן וכך יש פגיעה גם במלכה, לא רק בפועלות.
השימוש בתכשירים אלו – רק בהתאם להוראות התווית.

רשימת התכשירים המאושרים נגד נמלת האש הקטנה ומותרים לשימוש הקהל הרחב הם:

1. גרנולר, פיתיון גרגרי מוכן לשימוש.
2. סייג' פרו, פיתיון גרגירי מוכן לשימוש.
3. אדוויון, פיתיון גרגירי מוכן לשימוש.
4. C900 (הימנופטר), פיתיון גרגרי מוכן לשימוש.
5. בזלת, פיתיון גרגרי מוכן לשימוש.
6. פרו ג'ל, פיתיון ג'ל מוכן לשימוש.
כטיפול ראשוני מומלץ להדביר את נמלת האש הקטנה בעזרת פיתיונות גרגריים מחוץ לבית – בכל שטח הגינה והחצר. אם טיפול זה לא פתר את הבעיה ניתן לפזר פיתיונות גרגריים או פיתיון ג'ל גם בתוך הבית.

תכנית הפעולה להכחדת נמלת האש הקטנה:

בתחילת 2006 הוקם צוות בין משרדי בראשות המשרד להגנת הסביבה ובשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד הבריאות ורשות הטבע והגנים במטרה להכחיד את נמלת האש הקטנה בישראל. תכנית פעולה גובשה ומיושמת בסיוע אוניברסיטת תל-אביב.

כיום ישנם דיווחים על הימצאות נמלת האש ביישובים ובמשתלות בכל רחבי הארץ, ובעיקר בעמק הירדן, עמק יזרעאל, דרום הכרמל, השרון וגוש דן.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 1:33, יום שישי (20.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה