ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

‏בעקבות הסגר: נתניהו, אדלשטיין וגמזו ‏בהצהרה לאזרחי ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה לתקשורת. לאחר מכן, שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנהל "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו מסרו הצהרות באמצעות זום.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״אזרחי ישראל, הלילה אני יוצא בשליחותכם למשימה היסטורית: להיפגש עם נשיא ארצות הברית ועם נציגי איחוד האמירויות ובחריין. אני יוצא להביא שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. שני הסכמי שלום בחודש אחד. זהו עידן חדש של שלום שאני פועל למענו 25 שנים. ההסכמים הללו יהיו איחוד של שלום מדיני ושלום כלכלי – הם יזרימו למשק שלנו מיליארדי דולרים בהשקעות, בשיתופי פעולה כלכליים, במיזמים וזה תמיד טוב אבל זה טוב במיוחד בקורונה.

זה שישה חודשים שמגפת הקורונה מכה בכל העולם. קרוב ל-30 מיליון איש נדבקו, קרוב למיליון בני אדם מתו. כאן בישראל היינו בין הראשונים בעולם להבין את גודל הסכנה: סגרנו את השמיים והנהגנו גם סגר בתוך המדינה. בזכות ההחלטות הנכונות הללו, מספר החולים הקשים בישראל הוא מן הנמוכים בעולם ביחס לאוכלוסיה. גם מספר הנפטרים, אף על פי שכל אחד הוא עולם ומלואו, הוא בין הנמוכים בOECD ביחס לגודל האוכלוסייה. כיוון שהיינו בין הראשונים לסגור את הכלכלה, יכולנו להיות בין הראשונים לפתוח אותה. נתנו הלוואות ומענקים לכם, אזרחי ישראל, לעצמאים, לעסקים, למובטלים. וכיוון שהיינו מן הראשונים לפתוח את הכלכלה, הכלכלה שלנו במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם.

אני יודע שיש עוד המון בעיות ויש קשיים, ואנחנו עובדים בלי סוף כדי לעזור לכם, אזרחי ישראל. אבל חשוב לי להראות לכם מה קורה כאן. התכווצות הירידה בתוצר – תראו איפה נמצאת ישראל. ארה"ב, גרמניה במצב יותר קשה, ממוצע האיחוד האירופי כמעט כפליים מאיתנו – איטליה, צרפת, בריטניה, ספרד. כלומר, זה שפתחנו מוקדם את הכלכלה ופתחנו אותה מהר, היה לזה צעד כלכלי מובהק. ההחלטה שלנו הביאה לכך שיש לנו פחות חולים קשים, פחות נפטרים ופחות פגיעה בכלכלה ביחס לעולם. אבל כשפתחנו את הכלכלה, בסוף מאי, אני אמרתי, ואני מצטט את עצמי: "זה יהיה כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה". וזה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם, בכל המדינות האלה, וגם במדינות אחרות. באוסטריה ובאוסטרליה, בספרד ובצרפת, בגרמניה ובריטניה, בכל המדינות הם פתחו, התחלואה עלתה, ואז הם מתחילים להגביל ולסגור. באזורים מרכזיים באוסטרליה, במדינה כמו ויקטוריה, שהיא כמעט בגודל של מדינת ישראל פשוט הנהיגו סגר, כך בניו-זילנד, בספרד, אזורים שלמים שנמצאים כבר בסגר של הגל השני.

כשעלתה התחלואה אצלנו שאלתי את הפרויקטור, את פרופ' גמזו, ואת צוות המומחים שלהם: "איך אנחנו נדע מתי שוב נצטרך לסגור את האקורדיון?" והמומחים הרפואיים אמרו לי דבר ברור, הם אמרו: "נסגור כשמערכת הבריאות תניף דגל אדום". אני חייב לציין לזכותם שהם אמרו: "בואו, אפשר להמשיך למשוך", אף על פי שהתחלואה גבוהה, במשך חודשיים היא הייתה על גובה של קרוב ל-2,000 חולים ביום. אבל הם אמרו שאין לנו חולים קשים, והנפטרים הם בקצב עדיין יחסית נמוך, ולכן משכנו עם הגבלות מינימליות עד לשבוע שעבר. ביום חמישי הם הניפו דגל אדום. בכירי משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים הזהירו אותנו שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מידיים. חלק מהצוותים הרפואיים ובתי החולים נמצאים בעומס יותר.

אני רוצה לבהיר, זו לא בעיה של מכונות הנשמה – נתנו להם. זו לא בעיה של מיטות – נתנו להם, דאגנו לכל זה. זאת בעיה של שחיקה אנושית של הצוותים הנפלאים הללו שעובדים במסירות בלתי רגילה סביב השעון. אף על פי שתגברנו אותם, אין אפשרות להחזיק מצב של חולים קשים מבחינה אנושית. הם גם מזהירים אותנו מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים. היית ב-2,000, פתאום הגעת ל-4,000, מי יודע לאן תגיע עכשיו. וזה גם יגבה מספר נפטרים שלא הכרנו. כולנו גם מבינים עוד דבר שהם אומרים לנו: "החורף מתקרב, ואז ייתכן שאנחנו נעמוד בפני סכנה משולבת, גם של מגפת קורונה וגם של מגפת שפעת". ולכן, אנחנו נערכים מראש. הנה מה שהרופאים אומרים: "הדקו את ההגבלות עכשיו". וגם הכלכלנים אומרים: "אם אתם צריכים להדק אז תעשו את זה עכשיו, בתקופת החגים, כי בחגים הכלכלה ממילא עוברת להילוך נמוך".

היעד שלנו הוא לבלום את העלייה, להפחית את התחלואה, לצאת לשגרת הקורונה, לשגרת הרמזור, כשגרת הקורונה, יחד עם יכולת קיטוע שכבר עכשיו קיימת ועובדת, והיא תעבוד עוד יותר טוב בעוד שבועיים-שלושה. לכן היום בישיבת הממשלה אנחנו קיבלנו את ההחלטות למתווה מהודק לשלושת השבועות הקרובים עם אפשרות שזה יימשך, אבל כרגע אנחנו מחליטים עד שמחת תורה.

אני מבקש להראות מה אנחנו החלטנו. דבר ראשון, המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת על בסיס מתכונת מארס-אפריל. אתם זוכרים את זה. המגזר הפרטי יעבוד כרגיל, אבל ללא קבלת קהל, חוץ מאשר שירותים חיוניים שימשיכו לעבוד כרגיל. יהיה מתווה מיוחד לתפילות בחגים. הסופרמרקטים, בתי המרקחת, והמשלוחים ימשיכו לפעול. תהיה דרישה להימנעות מהתקהלויות – זה אולי הדבר הכי חשוב, להימנע מהתקהלויות, שם ההדבקה הגדולה. ואנחנו מבקשים 10 אנשים בחלל סגור, 20 אנשי בקפסולות בחוץ. וכן, גם הגבלת תנועה של 500 מטר. כן, אנחנו נאפשר ספורט יחידני, זה יהיה בתקנות שמעבדים לזה, ולכל מה שאמרתי כאן יש תקנות מפורטות שהממשלה תאשר ביומיים הקרובים.

אני יודע שהצעדים הללו כרוכים במחירים קשים לכולנו. זה לא החג שאנחנו רגילים לו, בטח לא נוכל לחגוג עם כל בני המשפחה המורחבת, ויהיו גם מי שיפגעו מהסגר, בעלי עסקים ואחרים. ולכן, אני הנחיתי את שר האוצר לגבש חבילת סיוע כלכלית למי שנפגע מהסגר, והוא יעשה זאת, הוא יגיש זאת לממשלה עד יום חמישי הקרוב. אגב, יהיו עוד תוכניות, חלקן כבר מוכנות. למשל, היום כבר ישבתי שוב עם שר האוצר, עם נגיד בנק ישראל, עם פרופ שמחון, עם מנכ"ל משרדי ואחרים. אני מבטיח לכם – אנחנו נעבור את זה יחד: חילונים, חרדים, יהודים, ערבים, דרוזים, כולנו.

אני קורא לכולם להישמע להנחיות משרד הבריאות. זה אומר מסכות, שמירת מרחק, מניעת התקהלויות מסוכנות. אלה הצעדים הבסיסיים. אם לא נקפיד עליהם המגפה תתפשט, והנגיף יכה בנו. הוא יכה בנו, הוא יכה בהורים, הוא יכה בסבא ובסבתא. אבל אם נקפיד על הכללים, ובזה אני גם בטוח, אנחנו ננצח את הנגיף. אני רואה כבר את החיסון בדרך, ואני רואה גם בדיקות מהירות שמשנות את הנגיף ואת אורח חיינו – זה בדרך.

בעוד כמה ימים אנחנו נחגוג את ראש השנה. בתפילת הימים הנוראים אנו מבקשים: "אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך, מי ייתן ותפילתנו זו תתגשם".״

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: "לכאורה אני אמור להגיע שמח כמי שהצעתו התקבלה, אבל זה לא המצב. במשך שלושה חודשים ניסיתי לעשות הכל עם חיים לצד הקורונה ברמות שאנחנו יכולים לחיות איתה במערכת הבריאות. לצערי זה לא המצב היום. בנסיבות שנוצרו לא נותרה לנו ברירה. במערכת הבריאות באנו לממשלה ואמרנו שעל מנת לבלום את התחלואה, הימים הנוראים ייראו ללא המשפחה הקרובה, אבל זה צו השעה.

וכששואלים אותי – אתה בטוח שכל הדברים הקשים שנעבור זה לא לחינם? אני אומר- זה תלוי בכולנו. אם באותם שבועות שיהיו ההגבלות הללו אנחנו אזרחי ישראל לא נשמור על הכללים ולא נציית להנחיות אז המצב יהיה לחינם. אבל אם נשמור על הכללים הפשוטים של מסכות, היגיינה ומרחק, ועל ההנחיות הלא פשוטות של התו הסגול – יש אור בקצה המנהרה: נהיה ערוכים לקטיעת שרשרת ההדבקה בצורה אחרת ממה שהיה. אגב, בניגוד למה שאומרים אף פעם לא היינו עם 20,30,40 חולים. פשוט לא עשו בדיקות. היום אנחנו ב 47,000 בדיקות פי עשרה ממה שהיה ביום שנכנסתי לתפקיד.

אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה של הציבור. אני מאוד מבקש שבזמן הלא פשוט הזה נשמור על האוכלוסיה הבוגרת עם כל הרצון שלנו לחבק את הסבא והסבתא. נציע מתווה מצומצם לחגים ונאפשר לציבור להתפלל. איפשרנו מתוך התחשבות של המשק גם פעילות של המגזר הפרטי.

אם נפעל נכון נוכל לברך תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה."

‏פרופ׳ רוני גמזו: "התחלואה נרחבת ומתפשטת. שיעור הבדיקות החיוביות מראה לנו שיש יותר אנשים שמסתובבים ואנחנו לא מאתרים אותם. התפשטות תחלואה שכזו מחייבת אותנו בצעדים – ‏החלטות הממשלה הן הרע במיעוטו״.

הממשלה אישרה היום (א׳) את המלצת משרד הבריאות ומנהל "מגן ישראל" פרופ' רוני גמזו לתוכנית ארוכת טווח להורדת נתוני התחלואה בישראל.

השלב הראשון: סגר

החל מיום שישי, 18 בספטמבר 2020, מהשעה 14:00.

פעולות שיתבצעו:

1. הגבלות תנועה של 500 מטר ממקום המגורים (תותר יציאה מהבית מעבר למגבלות המרחק בכפוף לחריגים שיגבש צוות שרים ושייקבעו בתקנות)

2. סגירת מערכת חינוך, למעט חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים כמפורט בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה. (תאפשר למידה מרחוק ככל האפשר).

3. סגירה מלאה לציבור של כלל העסקים לקבלת קהל בתחום המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחיה, חדרי כושר ומסעדות (למעט – שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי הגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים.)

*עסקים, לרבות מסעדות, יורשו לפעול בשירות משלוחים בלבד.

4. בתיאום עם שר הבריאות, מנכ"ל משרד רה"מ ומנכ"ל משרד רה"מ החליפי (לעניין המגזר הציבורי – גם עם נציב שירות המדינה; לעניין רשויות מקומיות – גם עם שר הפנים), שר האוצר יביא לאישור קבינט הקורונה תקנות לעניין הגבלה וצמצום השהייה במקומות העבודה.

5. התקהלויות ותפילות – עד 10 איש בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

בראש השנה וביום כיפור בלבד:

• בשטח פתוח – בקבוצות של עד 20 אנשים.

• במבנה סגור –

אזורים אדומים: במבנה סגור תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. שתי הכניסות הראשונות כפול 3, וכל כניסה נוספת כפול 2, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ״ר משטח המקום.

(לדוגמה: בבית התפילה באזור אדום שגודלו 250 מ"ר ויש לו שתי כניסות – מותר יהיה להתפלל ב- 6 קפסולות של עשרה אנשים. 10 אנשים בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 3 – 60 אנשים סה״כ במבנה, תוך שמירה על יחס של 4 מ"ר לפחות בין אדם לאדם. במבנה שגודלו 500 מ״ר ולו 5 כניסות תותר התפילה ב-12 קפסולות של עשרה אנשים. במבנה שגודלו 70 מ״ר ולו כניסה אחת, תותר התפילה בקפסולה אחת של עשרה אנשים בלבד בשל מגבלת המקום.)

באזורים שאינם אדומים – במבנה סגור תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.

(לדוגמה: בבית תפילה באזור צהוב שגודלו 400 מ"ר ויש לו שתי דלתות כניסה – מותר יהיה להתכנס בעד 4 קפסולות של 25 איש (25 בכל קפסולה, 2 כניסות כפול 2, 100 אנשים סה״כ במבנה תוך שמירה על מרווח של 4 מ"ר בין אדם לאדם).

השלב השני: תכנית הרמזור

מעבר לפעילות בהתאם לתוכנית הרמזור בסיום השלב הראשון בהתאם לבחינה עדכנית של תמונת מצב התחלואה ולפי החלטת הממשלה או ועדת השרים לעניין ההתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו, לפי העניין.

* פעילות התחבורה הציבורית תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב. המפקח על התעבורה יתן הוראה לעניין מתכונת הפעילות להפעלת התחבורה הציבורית.

*בכל הנוגע לתעופה, יוקם צוות בראשות שר הבריאות או נציגו ובהשתתפות נציגי שרת התחבורה, שר הפנים ושר החוץ וראש המטה לביטחון לאומי או נציגו.

* עוד הוחלט להאריך את תוקפן של התקנות (מודל הרמזור ותקנות הסגר הלילי באזורים האדומים) שהיו קיימות עד כה, עד ליום ה-18 בספטמבר 2020, בשעה 14:00 בצהריים. ממועד זה (ו׳) יחולו ההגבלות כפי שמובאות בהודעה זו.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 0:58, יום שישי (20.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה