ניוז
ניוז 360 news
טקס הדלקת המשואות 2015

חדשות בארץ

מבקר המדינה: ליקויים בהתנהלות טקס הדלקת המשואות

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קובע כי אופן הקצאת ההזמנות לטקס הדלקת המשואות לשנת ה-70 למדינת ישראל היה לקוי ולא התיישב עם כללי מינהל תקין. בדוח ביקורת מיוחד שערך המבקר ושמתפרסם היום (ראשון), כותב המבקר גם כי הליך בחירת מדליקי המשואות בוצע בחלקו באופן החורג מהתקנון לבחירת מדליקי המשואות.

לדברי המבקר שפירא "ההזמנות לא חולקו באופן מוסדר ובהתאם לכללים מחייבים אלא לפי נוהל רב שנים, וחלקן הוקצו לבעלי תפקידים, יודעי דבר ומקורביהם על חשבון הציבור הרחב". בדוח נכתב כי הטקס היה האירוע המרכזי לציון חגיגות ה-70 למדינה וכי השרה מירי רגב יזמה הגדלה של מספר המושבים בטקס וכן קיום שתי חזרות גנרליות במקום אחת, כדי להגדיל את מספר המושבים ולאפשר לציבור הרחב ליהנות מאפשרות לצפות בטקס. עם זאת, בפועל, מספר זניח של מושבים בלבד הוקצה לציבור.

בעקבות הרחבת האירועים נוספו כ-11,770 מושבים בטקס ובחזרות הגנרליות יחד לעומת שנים קודמות, אולם בפועל רק כשליש מהמושבים שנוספו הוקצו לציבור הרחב. כך למשל, למרות שבטקס עצמו נוספו כ-2,460 מושבים לעומת שנים קודמות, הציבור הרחב זכה לתוספת של כ-370 הזמנות בלבד. משרד התרבות והספורט ומרכז ההסברה לא פרסמו כל הודעה לציבור באשר לחלוקת הזמנות לטקס עצמו ולחזרה הגנרלית השנייה.

מהדוח עולה כי משרד התרבות והספורט פרסם באתר שלו את ההודעה על חלוקת הזמנות לציבור לחזרה הגנרלית הראשונה באמצעות חברת הפצה, רק שבע דקות לפני פתיחת אתר חברת ההפצה. כך, הלכה למעשה, היה ליודעי דבר ולמקורביהם יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת ההזמנות.

עוד קובע המבקר כי עובדי משרד התרבות והספורט ובהם עובדי מרכז ההסברה, לשכת מנכ"ל המשרד ולשכת השרה, קיבלו 709 הזמנות לטקס, שהן כ-11% מכלל ההזמנות שהוקצו לטקס ועוד 272 הזמנות לחזרה הגנרלית הראשונה.

לדברי המבקר, שרת התרבות והספורט הורתה למרכז ההסברה להקצות באמצעות מרכז השלטון המקומי, 572 הזמנות לאנשי השלטון המקומי. רכזת לשכת השרה הגיעה למשרדי השלטון המקומי בהנחיית עוזרת השרה והעבירה 375 הזמנות לטקס המרכזי ו-197 לחזרה הגנרלית השנייה. זאת, ללא תיעוד של החלוקה, בלי שנקבעו כללים להקצאה, ומבלי שידוע מי קיבל את ההזמנות. בלשכת רגב טענו שמרכז השלטון המקומי הוא שחילק את ההזמנות, בעוד שבמרכז השלטון המקומי טען כי השרה רגב רק השתמשה במשרדיו לצורך חלוקה שערכה היא עצמה.

עוד נכתב כי מרכז ההסברה הקצה 80 הזמנות לטקס למנהלת לשכת יו"ר הליכוד והמקשרת בין הליכוד לבין לשכת ראש הממשלה. זאת בשעה שלא נעשתה חלוקת הזמנות באופן דומה לנציגי מפלגות אחרות.

מרכז ההסברה הקצה לגורמים שונים במשרד ראש הממשלה כ-467 הזמנות ובהיעדר תיעוד לא ניתן לדעת למי במשרד ראש הממשלה נמסרו הזמנות אלה. "משרד המבקר רואה בחומרה את התנהלות מרכז ההסברה באופן חלוקת ההזמנות לעובדי משרד התרבות וקובע כי מדובר בנוהל פסול".

המבקר שפירא ציין כי "משרד התרבות לא נהג בהזמנות כברכוש הציבור שהוא מופקד על הקצאתו באופן הוגן, ענייני שיוויוני ושקוף", והוסיף כי "במקרים מסוימים עלה חשש להתנהלות במשוא פנים ופגיעה בממלכתיות המתחייבת מאופיו של הטקס".

משרד התרבות מסר בין השאר כי יפעל להקמת ועדה ציבורית מייעצת לוועדת השרים בראשות שופט מחוזי או מעליון בדימוס שתמליץ על מתכונת ראויה והוגנת לחלוקת ההזמנות לטקס המשואות ולטקסים רשמיים אחרים.

רגב אמרה בתגובה כי היא מברכת על דוח המבקר ותקים לראשונה מאז קום המדינה ועדה ציבורית שתקבע קריטריונים ברורים לחלוקת הזמנות לכל הטקסים הממלכתיים, ובהם טקס המשואות. "אנו מודים למבקר המדינה על ההערות, שאת חלקן כבר יישמנו עצמאית תוך כדי תנועה, ומזמינים את הציבור לצפות גם השנה בטקס שצפוי להיות מרגש, מרשים ומרהיב", נמסר ממשרד התרבות והספורט.

עוד מתגובת משרד התרבות והספורט: "אין חולק כי הטקסים בארבע השנים האחרונות היו מהמרהיבים שראתה המדינה, שעה שהביאו לידי ביטוי את הפסיפס הרחב שממנו מורכבת החברה הישראלית. הדבר התבטא גם בזהות מדליקי המשואות, שכפי שציין המבקר, לא נפל שום פגם בבחירתם. גם בהקשר זה, ולקראת הטקס הקרוב, התקנון השתנה בהתאם להפקת הלקחים וממצאי המבקר.

"לראשונה השרה רגב פתחה את טקס חגיגות השבעים לציבור הרחב על ידי הוספת חזרה גנרלית נוספת והגדלת כמות המושבים לטובת הציבור הרחב באמצעות חברת בימות. כחלק מהפקת הלקחים ולאור מממצאי המבקר באשר לאופן חלוקת ההזמנות לטקס, יזמה השרה רגב, מתוקף תפקידה כיו"ר ועדת טקסים וסמלים, את הקמתה של ועדה ציבורית בראשות השופטת בדימוס נחמה מוניץ. הוועדה תבחן לראשונה את סוגיית חלוקת ההזמנות לכל הטקסים הממלכתיים כולל טקס הדלקת המשואות .

"חלוקת ההזמנות לארועי ה-70 נעשתה באופן זהה לנוהג הקיים על פיו חולקו כרטיסים לטכס לגופים ממלכתיים שונים מאז קום המדינה, בתוספת של מרכז השלטון המקומי, זאת לאור שיתוף הפעולה והמעורבות של מספר רב של רשויות והסיוע שלהן בהפקת הארועים הרבים שהיו ברחבי הארץ, כפי שאף עולה מהדוח.

"כל ניסיון להציג תמונה אחרת ולטעון או לרמוז לשיקולים זרים בחלוקת ההזמנות הינה שקרית, אין בה כל אחיזה במציאות ויש בה להטעות את הציבור ולגרום לעיוות מכוון של דוח המבקר, שאין בו כלל טענה כזו, כי אם רק דרישה לעשות סדר אחרי 70 שנה.

"ב-70 שנות קיומה של המדינה היה נוהג קבוע לפיו חולקו הכרטיסים למוזמנים בלבד והאחריות על חלוקת הכרטיסים הייתה על הגופים הממלכתיים שבאופן מסורתי קיבלו כרטיסים בהקצאה . הוועדה תקבע לראשונה אמות מידה גם לעניין זה.

"במשרד לוקחים לתשומת הלב את הערותיו של המבקר ומודים לו על כך, כפי שהם מודים לו על המחאות שחילק באשר לארגון הטקסים, העמידה בתקציבים, הסדר המופתי, השמירה על הסדר והביטחון על אף המורכבות הגדולה.

"משרד התרבות והספורט והשרה רגב מודים לאנשי מרכז ההסברה ולכלל הגורמים המקצועיים של המשרד, שפעלו ללא דופי ועשו לילות כימים לקיום עשרות אירועים איכותיים ומרגשים לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל. אנו מזמינים את כולם לצפות גם השנה בטקס החשוב, שצפוי להיות מרהיב, מרגש ומרשים".

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 0:33, יום שישי (20.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה