חדשות בארץ

הרמטכ"ל כוכבי: צה"ל נלחם ופועל בזירות רבות – שלאחרונה אף התרחבו

דובר צה"ל מוסר כי הערב (ב') נערך טקס פרסי ראש המטה הכללי ליחידות מצטיינות לשנת התש"ף. הטקס התקיים במעמד ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי ובמעמד כל חברי פורום המטה הכללי.

במהלך הטקס אמר הרמטכ"ל כוכבי כי "צה"ל הוא אחד הצבאות הפעילים ביותר בעולם, אם לא הפעיל ביותר. צה"ל נלחם ופועל לילות כימים בזירות רבות, שלאחרונה אף התרחבו, ומספר האויבים גדול ממספר הזירות".

פרסי הרמטכ"ל הוענקו השנה ליחידות מצטיינות, ליחידות הזוכות במסדר הרמטכ"ל ולמיזמים מצטיינים בתחומים הבאים: אפקטיביות מבצעית, בניין הכוח, טיפול באנשים, מנהיגות וערכים.


מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל – זהו צו מחייב העובר כחוט השני מהמ"מ המדווח למ"פ בעיצומה של הלחימה על היעד, דרך ראש ענף המציג נתונים ומתאר מציאות למפקדיו, ועד לפיקוד העליון המשקף את המציאות הביטחונית לדרג המדיני. לכן גם התחקיר הוא אבן יסוד בבניין הצבא, כל תחקיר נדרש להוציא את כל העובדות לאור היום, לנתח אותן מכל כיוון, ולסכם ביושר את המסקנות. נעשה זאת לעולם בדיוק ובאופן חד ובהיר, תוך הצגת האמת, כל האמת, רק את האמת – ויותר מכך, תוך התמודדות עם השלכות האמת. הצגת דברים שלא כהווייתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, אשר מפקידה בידיו את בניה ובנותיה. במקום בו נגלה טעות – נלמד ונשפר, ובמקום בו יתגלה זדון או כוונת מכוון, ננקוט יד קשה. בתחום זה אין ולא יהיה מקום לפשרות, אין ולא יהיה מקום לעיגול פינות והעלמת עין.

נאומו המלא של ראש המטה הכללי בטקס:

מכובדיי כולכם,

לפני עשרים וחמש שנים, נשא ראש הממשלה יצחק רבין זכרונו לברכה, נאום בפני בני נוער, ותבע מהם: 'אל תקבלו מוסכמות קיימות, לא בחברה, לא בתחומים אחרים. חברה, מדינה, וכל גוף שאיננו יודע להשתנות, הוא גוף שהתנוון… ועל כן באתי לכאן לברך אתכם, אבל גם לדרוש מכם: הוסיפו לקיים את אשר ראוי לקיים, ופעלו לשנות את דורש שינוי, והרבה דברים דורשים שינוי….'.

עיון במיזמים ובהישגים השונים עליהם ניתן לכם הפרס אינו יכול שלא לעורר גאווה והתרגשות מהקבוצה המובחרת הניצבת כאן ומהישגיה.
הטקס הזה משקף את צה"ל במיטבו.

היחידות והמפקדים שקיבלו את הפרסים מבטאים ביצוע איכותי, הישגים גבוהים, דיוק, מקצועיות ומסירות. אך ראוי לשים לב לקטגוריות השונות שהצבנו- הן אינן מקריות. הן נבחרו בקפידה, והן מסמנות באופן חד וברור מה מוטל עלינו כצבא, במה על כל יחידה להתמקד, במה עלינו להשקיע את עיקר המאמצים ועל מה נמדדות יחידות הצבא: ראשית לכל, בתוצאות ובאפקטיביות המבצעית שאנו מפגינים- בהגנה ובהתקפה, בעומק השטח, בגבולות או בפנים הארץ. ההישג המבצעי הוא הקריטריון הראשון שעליו נמדדת כל יחידה. זהו קריטריון שעל פיו נמדדים מחלקה, גדוד, ענף, שייטת או טייסת, זירה, אוגדה והמטה הכללי. ביצוע המשימה באופן מקצועי ומדויק וניצחון בקרב הם המבחן והקריטריון הראשון במעלה.
אנחנו המומחים ואנחנו השופטים הראשיים של התוצאות. אנו קובעים את הסטנדרטים ומגביהים אותם פעם אחר פעם. אנחנו השופטים הביקורתיים ביותר של עצמינו, ואלו אשר מציבים רף גבוה המחייב אימון ושיפור.

צה"ל הוא אחד הצבאות הפעילים ביותר בעולם, אם לא הפעיל ביותר. צה"ל נלחם ופועל לילות כימים בזירות רבות, שלאחרונה אף התרחבו, ומספר האויבים גדול ממספר הזירות. משלחות, מפקדים ויחידות מכל צבאות העולם, באים ללמוד מצה"ל שיטות לחימה ותהליכים מבצעיים. זהו ביטוי לעוצמתו וליכולותיו, ואלו אינם אלא פרי המסירות, המקוריות והמקצועיות שמפקדים ויחידות, כמוכם המצטיינים, מפגינים.

הקטגוריה השנייה שבחרנו היא הצטיינות בבניין הכוח. כל ארגון, וצה"ל במיוחד, אינו יכול להסתפק בתחזוק הקיים, צה"ל חייב להשתנות ולהתחדש כדי להקדים את אויביו ולפתוח יתרון משמעותי. בניין כוח איכותי מבטא כושר השתנות, מבטא רצון עז לחפש דרכים יעילות וטובות יותר לגבור על האויב, ובמילים אחרות מבטא השקעת מאמץ והישגים בדרך לניצחון מובהק יותר. יצירת תנאים לניצחון מובהק הוא יעד מרכזי שהצבנו לעצמינו. מצופה מכל יחידות הצבא לעסוק מבוקר ועד ערב בשיפור שיטות הלחימה ואמצעי הלחימה. כל מי שתורם לכך תרומה משמעותית, ראוי להוקרה, וכל מי שיקדם נושאים אלו יזכה להערכה רבה.

הישגים מבצעיים ובניין כוח הם עקרונות מרכזיים שמנחים את פעולותינו, אבל שניהם צריכים להיות עטופים באווירה של דיוק וליטוש המובילה לביצוע מוקפד ואיכותי. לא ניתן ליצור אווירה כזו אם סביבת העבודה בה פועלים האנשים אינה משדרת איכות וסדר. עיקרון זה הוא שהניע את הצורך לשפר את מראה הבסיסים בצה"ל, לשפר את מנגנון הגנת המחנות ולשפר את החזות והאסתטיקה. דיוק וסדר, משמעת וליטוש, אינם עקרונות השמורים לבסיסים ומחנות. אלו עקרונות אשר צריכים להיות מיושמים בכל פלטפורמה מבצעית, טנק, ספינה או מטוס, בכל חמ"ל וחדר בקרה, בכל מחסן, בראש ובראשונה – בהופעת החיילים והמפקדים. במקום שאלו לא מתקיימים נוכחת אווירה של רישול ובינוניות, ומכאן קצרה הדרך לביצוע הפעילות המבצעית ובניין הכוח באופן דומה. במקום שניכרים סדר, ארגון ניקיון ודיוק, יש הקרנה על המפקדים והחיילים, ויש השפעה ישירה על הביצוע. ומעל לכל קטגוריה, ובשביל שיפור ומצוינות בכל קטגוריה, נדרשים האנשים. אנשים מצוינים, מפקדים מצוינים, איכות ואנושיות. המשימה לעולם בראש, אבל האנשים תמיד בלב. הטיפול באנשים חייב להיות בליבו של הארגון, והפעולות לטיפוח האנשים צריכות להיעשות באופן יומיומי, קבוע ואנושי. הטיפול באנשים כמוהו כמחזור הדם של הארגון, שאותו כידוע יש לתחזק ולשמר. חשובים ככל שיהיו – ביצוע המשימה בשגרה ובפעילות מבצעית, בניין הכוח ושיפור התהליכים, אין הם אפשריים ללא אנשים, המונעים מתוך הנעה פנימית, הנובעת מהזדהות עם המשימה, עם הצוות והמפקד, מרוח לחימה ותחושת משמעות.

מיהו חייל טוב, שואל המשפט הידוע: חייל שטוב לו. מפקדים ויחידות המתייחסים לפקודיהם בחרדת קודש, המתייחסים לאדם כאל נכס יקר, דואגים לו, מטפחים אותו, ועושים כל מאמץ כדי שירגיש משמעותי וטוב, מעמידים חיילים טובים. מפקדים כאלה עושים את יחידתם לטובה יותר ועושים את צה"ל לטוב יותר. מפקדים כאלה ראויים להערכה ולציון.

מצוינות היא דרך חיים, מצוינות היא גישה לחיים, והיא דקדוק פנימי של אדם ויחידה.היא מסועפת, רב מימדית ומורכבת מתכונות רבות, אבל אחת מהן, שהיא תנאי לכל ביצוע איכותי, לכל שיפור, ותנאי ליחסים שבין אנשי היחידה ובינם לבין סביבתם היא יושר! יושר בדיבור ויושר במעשה, יושר בפעולה ויושר בכוונה. יושר, אמירת אמת ודיווח אמין הם נשמת אפו של צה"ל – זהו צו מחייב העובר כחוט השני מהמ"מ המדווח למ"פ בעיצומה של הלחימה על היעד, דרך ראש ענף המציג נתונים ומתאר מציאות למפקדיו, ועד לפיקוד העליון המשקף את המציאות הביטחונית לדרג המדיני. לכן גם התחקיר הוא אבן יסוד בבניין הצבא, כל תחקיר נדרש להוציא את כל העובדות לאור היום, לנתח אותן מכל כיוון, ולסכם ביושר את המסקנות. נעשה זאת לעולם בדיוק ובאופן חד ובהיר, תוך הצגת האמת, כל האמת, רק את האמת – לרבות התמודדות עם השלכות האמת.
הצגת דברים שלא כהווייתם היא הפרה של חוזה האמון הקיים בין צה"ל לבין החברה הישראלית, אשר מפקידה בידיו את בניה ובנותיה. במקום בו נגלה טעות – נלמד ונשפר, ובמקום בו יתגלה זדון או כוונת מכוון, ננקוט יד קשה. בתחום זה של יושר ואמינות, אין ולא יהיה מקום לפשרות, אין ולא יהיה מקום לעיגול פינות והעלמת עין.

מפקדים, חיילים ואורחים, זהו טקס שכל כולו ביטוי למצוינות. מצוינות, היא מרדף קבוע אחר איכות, שאיפה לשלמות, וביצוע שחורג לטובה באופן בולט מהממוצע. מצוינות כרוכה בעבודה קשה, לצד חשיבה רעננה ופתיחות לשינוי, והכרה עמוקה שניתן לבצע כל פעולה, גם השגרתית ביותר, באופן טוב יותר מהרגיל, יעיל יותר ומקצועי יותר.

מצטיינים יקרים, כך נראה צה"ל במיטבו, כך אתם נראים, וכך אתם תורמים לצה"ל, לא רק להיראות מצוין, אלא כך להיות – מקצועי ומצוין.
השילוב בין חתירה לניצחון, אפקטיביות מבצעית, בניין כוח איכותי, טיפול באנשים, מצוינות, דייקנות, הם שהופכים את צה"ל לצבא מצוין, והם שדוחפים אותנו קדימה ומצטרפים יחד לכדי פאזל בו השלם גדול מסכום חלקיו. אתם אמנם הסמל לכך, אך עלינו לזכור כי החובה לקיים את אשר ראוי לקיים ולשנות את אשר דורש שינוי היא חובתו של צה"ל כולו.

בימים אלה, אנו נמצאים בעיצומה של תקופה מעצבת עבור צה"ל; תקופה בעלת השפעה רבה על יכולות הצבא לשנים הקרובות – גיבוש התכנית הרב – שנתית 'תנופה', לצד שיפור במוכנות בכל הגזרות. תכנית 'תנופה' היא פרי מחשבה עמוקה, ומימושה יאפשר להגדיל את היתרון ולפתוח פער נוסף על אויבינו. לא מעט פרויקטים ומיזמים של 'תנופה' כבר יצאו לדרך במהלך השנה החולפת, ובחודשים הקרובים יתקבלו החלטות משמעותיות שיעצימו את התנופה. תנאי מרכזי והכרחי לתנופה, לכל תנופה, הוא אנשים.

עוד רגע חנוכה, ואתם כבר זמן רב מאירים ומקרינים על הסובבים אתכם. כמוכם גם צה"ל – שנדרש להיות מגדלור של מופת עבור החברה הישראלית.

המשיכו להוות דוגמה, להצטיין ולהאיר את סביבתכם – חג שמח, עלו והצליחו!"

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 23:28, יום ראשון (6.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה