חדשות בארץ

‏נתניהו בחברון: "איננו זרים כאן, נישאר לנצח" – ‏‎החמאס: "נתניהו נועד לשלוח את האזור למלחמת דת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב׳ שרה נתניהו השתתפו בטקס האזכרה הממלכתי לציון 90 שנה למאורעות תרפ"ט, ברחבת מערת המכפלה בחברון:

״באנו לחברון כדי להתייחד עם הזיכרון. באנו לחברון כדי לבטא את הניצחון. פורעים צמאי-דם חוללו את הטבח הנורא הזה לפני 90 שנה. הם היו בטוחים שבכך הם עוקרים אותנו מהמקום אחת ולתמיד. הם טעו, הם טעו טעות מרה. בנינו את קריית ארבע, חזרנו לחברון, חזרנו לצור מחצבתנו, חזרנו לשורש אומתנו. חזרנו למערת המכפלה, חזרנו אל הישיבות, אל בתי-הכנסת. הם שוקקים חיים. זהו הניצחון שלנו.

אני נרגש מאוד להיות כאן יחד עם רעייתי שרה, במרחק נגיעה מן האבנים העתיקות מלאות העוצמה. הרי שנינו באנו ממשפחות שחדורות בתודעה היסטורית עמוקה, ואנו יודעים את המשמעות של חברון לעמנו. עמנו נטוע בחברון עמוק, משחר תולדותינו, בזכות שאין גדולה ממנה.
כל פעם שאני קורא בתורה את פרשת 'חיי שרה', אני נפעם מן התיאור של קניין מערת המכפלה על ידי אברהם אבינו. אברהם צפה פני עתיד. הוא התעקש לשלם מחיר מלא תמורת המערה וסביבתה, על מנת לבסס את הקשר הנצחי שלנו לארץ-ישראל.

הנה התשובה שלנו לכל אלה שמנסים להעלים ולטשטש את זיקתנו למולדת: הפסוקים – והאבנים, הרוח – והבניין! יש היסטוריון בריטי גדול בשם פול ג'ונסון. הוא כתב את "תולדות היהודים", הוא מתחיל את "תולדות היהודים": "אתם רוצים להבין את תולדות היהודים", הוא אומר, "בואו לחברון ותבינו את מהות העם הזה". ואכן אהבת חברון מלווה את שרשרת הדורות בעמנו. אהבה זו פיעמה בדוד המלך. פה הוא ישב על כס שלטונו עוד לפני שמלך בעיר דוד בירושלים. אהבת חברון הביאה את יהודה הלוי לכתוב: "צִיוֹן הֲלֹא תִשְׁאֲלִי לִשְׁלוֹם אֲסִירַיִךְ… וְאֶשְׁתּוֹמֵם בְּחֶבְרוֹן עֲלֵי מִבְחַר קְבָרָיִךְ".

אהבת חברון הניעה את הרמב"ם לפקוד את קברי האבות והאימהות כאן במערת המכפלה. מונטיפיורי ביקר בחברון לפני 180 שנה, ואחר כך תמך גם ביהודי העיר. הרצל החזיק במשרדו דגם עשוי גבס של מערת המכפלה. ז'בוטינסקי, ממוריי הרוחניים, הדגיש בעקביות שאסור לנו לוותר על האחיזה בחברון. אני חייב לומר: זה לא עניין תנועתי. או יותר נכון, זה אף פעם לא היה עניין תנועתי, עם תקומת הציונות.

כמעט כל מנהיגי היישוב בארץ כתבו על חברון בערגה, ורבים מהם ביקרו בה. נעיצת היתד בחברון לא הייתה קלה, זה בלשון המעטה. המתיישבים התמודדו עם אתגרים רציניים, עם סכנות, וגם עם השפלות. אני רק חושב על מאות השנים שבהן נאסר על יהודי להציב את כף רגלו מעבר למדרגה השביעית שמובילה אל תוך המערה. לא הייתה פה שום סובלנות דתית. לא היה פה שום כבוד לקדושת הזולת.

שעת המבחן החמורה כמובן מכולן הגיעה ב-1929, במאורעות תרפ"ט. ההתנפלות הפראית של ההמון הערבי המוסת על שכונות היהודים הסתיימה בתוצאה מחרידה. רצח ואונס, שחיטה ועינויים, הרס וביזה. בתי-הכנסת חוללו. ספרי תורה הושחתו. אבל צריך לשבח את המעטים באוכלוסייה הערבית, שנחלצו להגן על שכניהם היהודים. הם פעלו במוסריות, תוך סיכון חייהם. אבל לצערנו כל זה לא שינה את המצב מיסודו: 67 יהודים נטבחו בחברון, עשרות נפצעו, והניצולים נשאו עימם את הכאב עד אחרית ימיהם. רצף ההתיישבות היהודית בחברון נגדע באבחת חרב. אוזלת ידו של השלטון הבריטי, אוזלת היד הזאת זעקה לשמיים.

רבים ציטטו את שירו של ביאליק 'בְּעִיר הַהֲרֵגָה'. אלא שהפעם לא היה מדובר בטבח קישינב, הפעם היה מדובר בפוגרום רצחני שבוצע כאן, על אדמת המולדת. אבל כמו תמיד – דווקא ברגעים של משבר וחורבן מתגלים הכוחות הגדולים הטבועים בעמנו. אל מול האסון הכבד, נעמדנו מחדש על רגלינו. הרב קוק זכר צדיק לברכה היה ידיד אמת של סבי, הרב נתן מיליקובסקי-נתניהו זיכרונו לברכה. אתמול חל יום הזיכרון של הרב קוק. הוא הרטיט לבבות כשהוא אמר אחרי הטבח: "הַמָהוּת הַפְּנִימִית שֶל חֶבְרוֹן הִיא הִתְחַזְקוּת וְהִתְעוֹרְרוּת בַּכּוֹחַ שֶל נֶצָח יִשְׂרָאֶל". ואכן התחזקנו אחרי מאורעות תרפ"ט. ואני אומר במידה רבה התחזקנו בגלל מאורעות תרפ"ט: המשכנו לבנות את הארץ, המשכנו לקבץ גלויות וחישלנו את כוח המגן העצמאי שלנו – תחילה במחתרות ובהמשך בצה"ל. כבר אז נלחמנו בטרור – והיום ביתר שאת.

היום אנו מובילים את העולם במאבק הנחוש בטרור הקיצוני של האיסלאם הקיצוני, בהשראת איראן וגרורותיה. הניסיון לשקם את חברון היהודית מיד אחרי הטבח, הניסיון הזה לא צלח. אבל התקווה לכך לא נגוזה. היא התממשה בגדול בעקבות הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים. שחררנו את מערת המכפלה, מחקנו את חרפת המדרגה השביעית, הבטחנו את חירות הפולחן הדתי לכל – ליהודים, למוסלמים, לכל אדם. אם אנחנו לא היינו פה, זה לא היה קורה. ורק כשאנחנו פה, זה אכן מתממש. אבל מעל לכל, עשינו צדק היסטורי, השבנו את הבנים לעיר האבות.

הוותיקים, שרבים מהם כאן איתנו, פילסו את הדרך – ובינתיים נולדו דורות חדשים. צהלת ילדים נשמעת בין הסמטאות. רבבות מבקרים, מאות אלפים מבקרים, פוקדים את חברון לאורך השנה. הם מתרשמים עמוקות מכם, לא רק ממערת המכפלה, מערש תרבותנו. הם מתרשמים עמוקות מכם, מפריחי היישוב היהודי – מהאמונה שלכם, ממסירות הנפש, מהנחישות, מיכולת העמידה, מצדקת הדרך.

אני גאה בכך שממשלתי אישרה את תכנית הרובע היהודי לפני שנה לבניית עשרות יחידות דיור חדשות ליהודי חברון. בית המכפלה כבר אוכלס בשבוע שעבר. אנו גם מטפלים בנושאים חשובים אחרים שהעליתם, ביחס לנגישות במערת המכפלה ולמימוש זכויות של הרכוש ההיסטורי היהודי. איננו באים לנשל אף אחד, אבל אף אחד גם לא ינשל אותנו. כדברי מנחם בגין ויגאל אלון זיכרונם לברכה: 'חברון לא תהיה נקייה מיהודים'. היא לא תהיה ‘יודן-ריין׳. ואני אומר בשנת התשעים לפרעות – איננו זרים בחברון – נישאר בה לנצח. אנו תמיד זוכרים את קריאתו הנצחית של כלב בן יפונה, נאמן חברון, ואנו פועלים על פיה: עלה נעלה. שאו ברכה והרבה הצלחה.״

דברי ראש הממשלה נתניהו שעברו בשידור חי מחברון:

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין קבע מזוזה בבית המכפלה בחברון. בין היתר אמר כי, "ב-4 בספטמבר, לפני 35 שנה, נאסרתי במוסקבה ונשלחתי לגולאג. מי היה מאמין אז, שכיושב-ראש כנסת ישראל אזכה לקבוע מזוזה ב״בית המכפלה״ מול מערת המכפלה".

הרב עוזי שרבף העומד בראש עמותת "הרחיבי מקום אוהלך" שקנתה את בית המכפלה אמר:

"יו"ר הכנסת, מר יולי אדלשטיין, שקובע היום מזוזה, מחזק אותנו בכך שהוא מבין כי רכישת בתים מערבים ברחבי חברון כמו בכל רחבי יהודה ושומרון, מהווים שינוי של המפה ההתיישבות בארץ ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל להשקיע את מרצה ומשאביה לקנות עוד ועוד בתים וליישבם ביהודים".

ארגון הטרור חמאס הגיב לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחברון ואף כינו את ראש הממשלה מחבל:

״על מנת להבטיח את ביקורו של המחבל בנימין נתניהו, הרשויות הישראליות ביצעו שורה של פיגועים חמורים על העיר חברון והעיר העתיקה בפרט.

אנו עומדים בפני זירת קונפליקט בה מנהיגי האויב צועדים לעבר יהדות המערב כעובדה מוגמרת, וזה מה שחלמו מנהיגי המתנחלים מאז הקמת פרויקט ההתיישבות שלהם בגדה המערבית.

ההתמודדות נגד ההתנחלות תהיה רק באמצעות ההתנגדות שיכולה לגרש את המתנחלים ולמנוע מהם להמשיך להישאר על אדמות פלסטיניות.

אנו מדגישים כי ההתנגדות בגדה ואנשינו הגיבורים לא יאפשרו למתנחלים לחיות בבטחה על אדמתנו.

אנו קוראים להנהגת הרשות הפלסטינית ושירותי הביטחון שלה לעזוב את כל הדיבורים, ולפתוח במאבק מקיף להתמודדות עם יהדות וסיפוח הגדה המערבית, ולהפסיק את כל ההסכמים עם האויב״.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 17:27, יום שני (7.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה