בכנס ראשי רשויות שנערך ביום ג' בדימונה, הציגה השרה רגב את הפרויקטים העיקריים המתוכננים ומבוצעים בימים אלה באזור הדרום.
השרה הבטיחה כי התקציב חסר התקדים שהשיגה מהאוצר בתמיכת ראש הממשלה תניע בשנים הקרובות תנופת פיתוח תחבורתית, חברתית וכלכלית אדירה בדרום, ותשנה את פניו.
בכנס השתתפו בין השאר יו"ר הרשות לפיתוח הנגב וראש עיריית דימונה בני ביטון, ראשי מועצות מהאזור ומכל חלקי הארץ, ובכירי משרד התחבורה, רכבת ישראל וחברות התשתית.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "התוכניות שהצגתי היום, מעידות על המחויבות שלי לפריפריה; מחויבות שבאה בתקציבים ובמשאבים שנועדו לשיפור תשתיות התחבורה בפריפריה, בדרום, בצפון ובאיו"ש, לחבר את מדינת ישראל.
"לשם כך נאבקתי והשגתי עבור משרד התחבורה את התקציב הגדול ביותר אי פעם, שיושקע ברווחתם וביטחונם של כל אזרחי מדינת ישראל, במרכז ובפריפריה.
"בנוסף לתוכנית החומש הגדולה, אנו מביאים את מהפכת צדק תחבורתי במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, ובקרוב תזכו להנחות של עד 50% בתחבורה הציבורית."
השרה רגב הציגה בפתח דבריה את התקדמות הפרויקט לחיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת. השרה הדגישה כי על אף שרבים התייחסו בחוסר אמון לחזון השאפתני שהציגה עם כניסתה לתפקיד, הוא קורם עור וגידים וזוכה לתמיכה מלאה של ראש הממשלה נתניהו. המקטע המרכזי של המסילה, מחדרה ועד לוד, מצוי בשלבי ביצוע אחרונים; המקטע הצפוני שיגיע עד בית שאן וקריית שמונה נכנס לשלב התכנון וההפקעות; והמקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת, מצוי בשלבי אישור סטטוטורי ובדיקות היתכנות, הכוללות בחירת הטכנולוגיה המתאימה ביותר.
נושא מרכזי חשוב נוסף שהעלתה השרה, ואשר נוגע לכל הנוכחים במפגש, היה הקמת נמל התעופה הבינלאומי המשלים לנתב"ג.
השרה רגב הדגישה שוב כי מכל החלופות שהוצעו, היא תומכת בהקמת נמל התעופה בנבטים.
השרה רגב ציינה כי ההצעה זוכה לתמיכה מסיבית של התושבים וראשי הרשויות באזור, שלא כמו הצעות אחרות שנתקלו בהתנגדות השכנים המיועדים לנמל התעופה.
השרה רגב הוסיפה כי ההחלטה על מיקום השדה מערבת שיקולים רבים ומורכבים, וכי היא הורתה על צוות עבודה משותף לרשות התעופה האזרחית ולחיל האוויר למציאת פתרונות עבורם, ובהם הקמת שדה אזרחי וצבאי זה לצד זה. השרה רגב אמרה כי תוך שלושה חודשים יוצגו לממשלה ממצאים סופיים של הבדיקות המקצועיות ותתקבל החלטה.
עם זאת, הדגישה השרה רגב כי הפרויקט יכול להביא בשורה גדולה לתושבי הדרום, הקמת השדה ותפעולו השוטף יביאו לאזור פוטנציאל תעסוקתי ענק, ימשכו משפחות וצעירים, יתרמו לפיזור האוכלוסייה ולחיזוק הפריפריה – "מציאות שתשנה את הנגב", כדברי השרה.
יצוין כי בתוך חמש שנים צפויה תנועת הנוסעים הבינלאומיים להגיע ל-60 מיליון בשנה, ציינה השרה, ובמבט לעתיד הרחוק יותר נזדקק לארבעה שדות תעופה. השדה הנוסף יוכל להיות ברמת דוד, או להיבנות בים בדומה לנמל התעופה של דובאי, בכפוף לבדיקת היתכנות טכנולוגית.
השרה רגב ציינה כי בכוונתה להגדיל את קיבולת הנוסעים בנתב"ג לכ-40 מיליון בשנה, על מנת לעמוד בזרם הבקשות לטיסות ישירות המגיעות למשרד התחבורה.
נמל התעופה הבינלאומי בנבטים יספק מענה ל-10 מיליון נוסעים נוספים, ובמקביל תוגדל קיבולת הנוסעים בנמל התעופה רמון ל-7 מיליון נוסעים בשנה.
השרה ציינה כי תוכנית הרכבת המהירה לאילת, הקמת השדה בנבטים והרחבת שדה התעופה רמון משתלבות ותומכות זו בזו, ויביאו לקיצור המרחק שבין הפריפריה למרכז.
בהמשך דבריה התחייבה השרה לטפל בדחיפות בשיפור הבטיחות בכבישי הדרום, בדגש על פתרונות לכבישים אדומים. לאחר שסיירה בתחילת היום בכביש 40, במקטע הבעייתי שבין עיר הבה"דים לצומת טללים, הורתה השרה על יציאה מידית להקמת מעקות הפרדה בין הנתיבים, במקביל להשלמה מהירה של התוכניות להרחבת הכביש לשני נתיבים לכל כיוון, אשר כבר מתוקצבת ותועבר לביצוע מיד עם סיום התכנון.
השרה הזכירה עוד כי בסיור שערכה לפני שלושה שבועות בכביש 90, היא הודיעה כי אושרו לביצוע 45 קילומטרים נוספים של כביש בטיחותי דו מסלולי ודו נתיבי, עם הפרדה קשיחה, ועוד 20 קילומטרים נכנסו כבר לתכנון מתקדם, בעלות כוללת של 750 מיליון שקלים.
באותו ביקור הכריזה שרת התחבורה על מהפכה בטיחותית נוספת בכבישי הדרום, פיילוט טכנולוגי שיספק התרעה מוקדמת על שיטפונות בעזרת חיישנים מתקדמים לאורך הכביש. המערכת תוכל גם לחסום כבישים באופן אוטומטי בזמן אמת, ולדווח לרשויות באזור ולכוחות ההצלה. המערכת אמורה להתחיל לפעול כבר בחורף הקרוב.
לסיכום ציינה השרה כי בימים אלה מקודמים 45 פרויקטים בכבישי הדרום, בהשקעה כוללת של 9 מיליארד ש"ח, בנוסף להקצאה של כרבע מיליארד ש"ח לכבישים במגזר המיעוטים. להלן רשימת הפרויקטים העיקריים: כביש 90, ערבה עד נחל השיטה: 450 מיליון ש"ח; הארכת כביש 6 דרומה: הרחבת התכנון משוקת עד נבטים; כביש 293, מבית הגדי עד צומת בית קמה: של 650 מיליון ש"ח; כביש 333 עוקף שדרות: 120 מיליון ₪; כביש 232, מקטע מעון – סעד: 70 מיליון ש"ח; מקטע מבטחים – מעון: 165 מיליון ₪; כביש 40 מקודם בשני חלקים, עיר הבה"דים – טללים: 11 מיליון ש"ח (כבר הוקצו); טללים – מצפה רמון: 30 מיליון ₪; כביש 25 נתיבות: מקודם.
בנוסף, תוכנית החומש 2023-2027 כוללת מעל 80 פרויקטים במרחב הדרומי, בהיקף כולל של כ-600 מיליון ש"ח.
השרה הבהירה כי המכרזים יצאו למספר קבלנים תוך פיצול מקטעים, על מנת להבטיח שכל פרויקט יתקדם במהירות. השרה הנחתה את חברת נתיבי ישראל להאיץ את ביצוע הפרויקטים שבאחריותה, והבטיחה להסיר חסמים ולקדם את כל הנושאים שבאחריות המשרד בראייה רוחבית ומערכתית.
ראש עיריית דימונה, בני ביטון, אשר אירח כנס מרשים בהשתתפות קולגות מכמעט כל יישובי הנגב כולל ראש עיריית אילת לנקרי, אמר: "היום (שלישי) הוא יום היסטורי לנגב. זהו יום שבו שרת התחבורה, מירי רגב, קיבלה מספר החלטות חשובות מאוד לחבל ארץ זה: אחת, השרה מתכוונת להטיל את יהבה על הקמת שדה תעופה אזרחי משלים בנבטים שבנגב; בשנייה, הרחבת כביש 6 עד צומת נבטים; השלישית, רכבת מהירה מקריית שמונה עד אילת. יש לכך אישור ואנחנו תקווה כי עד שלהי 2024 תחלנה העבודות; רביעית, בכבישים האדומים בנגב כדוגמת כביש 40, 90, 263 ו-25 בואך עד צומת הערבה יורחבו משמעותית וחלקם אף יהיו דו מסלוליים.
"אני מכיר את השרה כמי שפיה וליבה שווים ולכן אני מאמין לכל מילה שיוצאת מפיה".