חדשות בארץ

תיעוד: כך צה"ל נערך לקרבות – ‏ביה״ס ללוחמה בטרור שבו מתאמנות היחידות המובחרות בצה״ל נחשף

צה"ל הציג היום את יכולות בית הספר ללוט"ר, בהן השתלשלות לפיר מנהרה בסיוע כלבים של יחידת עוקץ, לוחמה בשטח בנוי והשתלטות על מבנה.

כדי להכריע את האויב בלחימה, נדרש כל לוחם להכיר את הגזרה שלו ואת האיום המאפיין אותה ממש כמו את כף ידו. כך למשל לוחמים התופסים קו בצפון הארץ יזהו כל אבן על הגבול, ולוחמים ימיים יוכלו להבחין בכל עצם חריג. אך מה עושים עם איום הטרור היום-יומי שאין לו מסגרת או קביעות, ועלול לצוץ בכל רגע נתון בצורה שונה?

התשובה טמונה בתוך בית ספר מיוחד במינו, שנמצא בבסיס מתקן אדם – בית הספר ללוחמה בטרור, שכעת, פותח בפנינו את הדלת.
בית הספר, שהתחיל לפעול כבר אי שם בשנות ה-70, הוקם בעקבות אירועי טרור שהתרחשו באותה התקופה, מתוך ההבנה שדרוש גוף אחד בצה"ל שירכז את נושא הלחימה בטרור ויהיה אחראי על בניין הכוח שלו. מאז הוא התפתח והגדיל את תחומי ההתמקצעות שלו. כיום הוא עוסק בשלל תחומים: הכשרת לוחמים ותפעול כל אירוע – מפיגוע דקירה, דרך חטיפת בן ערובה ועד לחימה בתוואי השטח השונים.

"מטרת בית הספר היא להוות מוקד ידע מרכזי וגוף מבצעי, מוביל ומשפיע, שמכוון וזמין לכלל היחידות הלוחמות, תוך שמירה על רלוונטיות מבצעית", פותח מפקד חטיבת המרום, אליה שייך בית הספר, אל"ם ירון סיטבון, "במסגרת אחריותו על בניין הכוח במקצוע הלוט"ר, הוא לוקח את לוחמי חטיבות החי"ר ומלמד אותם איך להתמודד עם אתגרים בשטח הבנוי ובטווח התת-קרקעי, באמצעות טיפוס, גלישה חילוץ וצליפה, המאפשרים להם לתת מענה מבצעי טוב יותר".

בית הספר הוא הסמכות הבלעדית והמקצועית ביותר להכשרת היחידות המיוחדות וחטיבות צה"ל למקצועות הלוט"ר, הלת"ק (לוחמה תת-קרקעית), הצליפה והטג"ח (טיפוס, גלישה וחילוץ). את ההכשרה מעבירים מדריכי הלוט"ר והצליפה, שהם בעצמם לוחמים מובילים בתחומם.

"כחלק מהתפיסה של בית הספר – בשביל להיות מדריך, אתה צריך להיות קודם כל לוחם", מסביר ראש תחום לת"ק, סגן ד', "מדריכי הלוט"ר והצליפה מתמיינים לתפקיד ועוברים מסלול לוחמה של שנה. כשמגיעים לתפקיד הם יוצאים לפעילויות בגזרות השונות ונמצאים בכוננות של 24 שעות ביממה".

בית הספר מורכב משלושה מדורים המתמקצעים בתחומים שונים. הראשון הוא "מדור לוט"ר" – האמון על הכשרת יחידות מיוחדות וחטיבות צה״ל בתחום הלוחמה בטרור, ועל הכשרות בתחומי האקדח, הקרב מגע והפריצה. במדור זה קיימים גם צוותים שמוקפצים לשטח במצבי חירום. בנוסף, אחראים גם על תחום "הקופים" – אשר מתמחה בלחימה מגובה, תוך השתלשלות על חבלים מבניינים, מטוסים וחלונות.
המדור השני, "מדור צלפים" – אחראי על הכשרת הצלפים בגדודים, ביחידות המיוחדות ובחטיבות צה"ל. הוא מהווה מקור ידע ברמה לאומית ובין-לאומית, ואף מארח תחרויות צליפה ומשלחות זרות רבות.

המדור השלישי, "מדור לת"ק" (לוחמה תת-קרקעית) – אחראי על תחומי הטג"ח, בו הוא מכשיר צוותי חילוץ לתפקד בתנאי שטח מיוחדים ובמצבי קיצון, ואמון על הכשרת לחימה עתידית במתווה תת-קרקעי.

ואכן, נתוני ההצלחה של בית הספר מדברים בעד עצמם – רק בשנת 2018, התקיימו בו 13 אימוני מפקדים ו-23 אימוני שיתוף פעולה בינלאומיים. בשנה האחרונה, אימן ביה"ס כ-10,000 לוחמים ומפקדים מצה"ל ומצבאות זרים נוספים, והוא הופעל כ-100 פעמים לצורך פעילויות מבצעיות.
״העיקרון של בית הספר הוא החיבור לשטח״, מדגיש סא״ל עבו. ״אנחנו מסיקים מסקנות מאירועים בשטח ומשתמשים בהן לצורך בניין הכוח בהכשרות, כדי שבסופו של דבר, בקצה המבצעי נוכל להכריע כל אויב״.

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 4:22, יום שני (7.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה