כידוע, גורם משמעותי ליצירת עומס בבתי המשפט הוא ההמתנה לתסקיר שירות מבחן. על-פי החוק, בית המשפט מחויב לקבל משירות המבחן תסקיר, לפני שהוא גוזר את עונשו של נאשם. יחד עם זאת, שר המשפטים רשאי לקבוע באלו מצבים, לא תהיה חובה שכזו.
לראשונה משנת 1967, מבקש שר המשפטים לקבוע מחדש את המקרים בהם ביהמ״ש לא יהיה מחוייב לקבל תסקיר שירות מבחן לעניין העונש. זאת בשל העומס הרב המוטל על ההליכים המשפטיים, והצורך ברענון ההוראות אשר חלקן כבר אינן רלבנטיות.
העומס על שירות המבחן יוצר מצבים בהם נדרשים אנשים שכבר הורשעו בפלילים להמתין חודשים ארוכים עד לגזירת העונש. הדבר מוביל לעינוי דין משמעותי.
על פי התיקון, במצבים הבאים לא תהיה חובה לתסקיר שירות מבחן (מעבר למצבים הקיימים):
• אדם שהורשע בעבירות טרור חמורות של מעל 7 שנים.
• אדם שהורשע בעבירות של יצור, יבוא, יצוא או מסחר בנשק.
• במצבים שבהם נאשם העצור עד תום ההליכים הסכים לוותר על קבלת תסקיר לפני העונש.
• במקרה שבו מדובר בעצור עד תום ההליכים אשר הגיע עם התביעה להסדר סגור, שבו העונש מוסכם.
המטרה היא להפחית את העומס על שירות המבחן, בנוסף בסוגים מסויימים של עבירות חמורות. באותן עבירות חמורות – לא תהיה חובה לקבל תסקיר משירות המבחן, אשר מיועד להקלה עם הנאשם.
כידוע, לפני מספר חודשים הורה שר המשפטים על הקמת צוות מנכ"לים אשר יטפל בסוגית ההמתנה הממושכת לתסקירי שירות מבחן, ובקרוב צפויות המלצות הצוות להתפרסם.