ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

‏הכשל בתקרית לפני מספר חודשים בחאן יונס: סגן אלוף א' פתח באש לעבר 3 מחבלי חמאס ובטעות הרג את סגן אלוף מ'

בצה"ל מפרסמים הערב (ראשון), תחקיר חמור ונוקב על פעולתה של היחידה המובחרת בנובמבר 2018, בחאן יונס, בה נפל סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ולאחריה נפתח סבב לחימה מול חמאס.

בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח סגן אלוף א' ולא מידי חמאס וכך גם הנפגע השני, מ'. השניים נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א' – ממפקדי הכוח.

בתחקיר, שהוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי, נקבע כי נוהל הקרב לפעולה בחאן יונס וההכנות אליו נמשכו חודשים, מטרת המשימה בחאן יונס – ביסוס המודיעין הצה"לי בעזה.

למרות שמדובר בשטח הצפוף בעולם, גדר המפרידה בין ישראל לעזה, הוחלט להכניס את לוחמי הכוח המיוחד.

בשמונת החודשים האחרונים נמשך התחקיר המסווג. צוותים שונים חקרו את ההיבטים המודיעיניים של הפעולה שכשלה, וכן את ההיבטים הטכנולוגיים, את הכשרת הלוחמים, ואת הקשר שבין המטכ"ל לבין היחידה המבצעת.

מי שחקר את המעטפת הייעודית של הפעולה הוא קצין בכיר לשעבר בסיירת מטכ"ל, אל"מ יורם יצחקי ומי שמונה בידי הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט לחקור את הממשקים בין המערך למטכ"ל הוא אלוף ניצן אלון – מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר.

במסגרת התחקיר, הזמין ראש אמן, אלוף תמיר היימן, כל אחד מהלוחמים לתחקור אישי. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס שהובילו לכשלון המבצע, המשימה לא הושלמה, סגן אלוף מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.

התחקיר חושף כשל מבצעי בהתנהגות הטקטית של הכוח ובחשיפת הכוח.

התחקיר מגלה כי הכוח שנחשף בחאן יונס הוא הכוח המבצע את המשימה המודיעינית. הכוח כלל שני כלי רכב. התחקיר חושף כי בשל התנהלות טקטית שגויה, כל אלה היו לא מדויקים מספיק.

בתשאול בשטח ניגשו שלושה פעילי חמאס אל הכוח, כאשר מי שניהל את עיקר השיח היה סגן אלוף מ' ולוחם נוסף.

התחקיר מגלה כי סא"ל מ' החזיק את שיחת התשאול במשך דקות. כאשר פעילי חמאס רצו לקחת את הלוחמים המסוערבים למתקן חקירות של חמאס ולפצל בין הלוחמים ולנתק אותם מהכוח, מחליט סגן אלוף מ' לעשות רעש כדי להסיח את דעתם של פעילי חמאס ואז מחליט סגן אלוף א' לפתוח באש באקדחו עם משתיק הקול לעבר המחבלים.

סא"ל א', לרוע המזל, פוגע באקדחו בירי תועה בחברו סגן אלוף מ', ואולם גם הורג את מרבית שבעת המחבלים מחמאס בעצמו.

בצה"ל שוקלים למרות הטעות הטראגית שעשה להעניק לו ציון לשבח על גבורתו באירוע. יחד עם סגן אלוף א' עוד 4 לוחמים פותחים באש לעבר מחבלי חמאס ולאחר ששבעת המחבלים נהרגו, סא"ל א' מחליט על חילוץ.

סא"ל א' מכניס לרכב את חמשת הלוחמים וכתוצאה מההלם שנוצר בחמאס מהימצאותה של הכוח המיוחד בלב רצועת עזה, סא"ל א' מצליח לנסוע לעבר נקודת החילוץ.

באותו הזמן יושב חדר הפיקוד הקדמי של המבצע במרכז הארץ בראשותו הרמטכ"ל דאז, גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמן תמיר איימן, מפקד מערך המבצעים המיוחדים תאל ג'.

הרמטכ"ל איזנקוט מחליט להכניס לעזה מסוק סער כבד מסוג יסעור כדי לפנות את הכוח, כאשר מסוק היסעור נמצא 3 דק על הקרקע.

בדיעבד יאמר איזנקוט: "עבר לי בראש תרחיש שאני מאבד את כל היסעור עם כל הלוחמים מהכוח ולוחמי 669".

התחקיר קובע כי חלפו 20 דקות בלבד מהפתיחה באש של הכוח על מחבלי חמאס ועד שהכוח היה בארץ במבצע חילוץ הירואי, כאשר חיל האוויר מספק מצדו מסך אש של 71 תקיפות כדי לאפשר את חילוץ הכוח ובין היתר משמיד מהאוויר את כלי הרכב כדי שלא ייפלו בידי חמאס.

חמאס הצליח להוציא מכלי הרכב השרופים שאריות ציוד.
אך התחקיר קובע כי הציוד המודיעיני המיוחד של לוחמי היחידה שעמו נכנסו לעזה נשאר בידי הלוחמים ולא נפל בידי חמאס.

בצה"ל קיים חשש כבד באותו הזמן מירי טיל נגד מטוסים לעבר היסעור, אולם למרות זאת גבורת הטייסים הביאה לכך שאספו את כל הכוח בשלום לישראל.

עוד קובע התחקיר, כי צה"ל לא השכיל לחזק בשנים האחרונות את מפקדת המבצעים המיוחדים שהוקמה בשנים האחרונות בלבד אל מול היחידות המיוחדות שנהנו תמיד מאוטונומיה רבה בביצוע מבצעים מעבר לגבול.

התחקיר קובע כי יש לעדכן את ההכשרות של הלוחמים למשימות מיוחדות ואת איוש הלוחמים על פי התאמתם למבצע מעבר לגבול.

עוד קובע התחקיר כי גוף חיצוני ליחידה המבצעתייתן חוות דעת חיצונית על כשירות הלוחמים לבצע את המשימה.

התחקיר קובע עוד כלקח מכישלון הפעולה בחאן יונס, לשלב בפעולת היחידות המיוחדות גורמים מהמטכ"ל.

לסיכום קובע התחקיר כי התנהלות טקטית שגויה של הכוח המבצע עורר את חשד חמאס. יצוין כי מאז כישלון הפעולה, המערך כבר פעל במבצעים חדשים מעבר קווי האויב, כולל בעזה.

התחקיר מציין את גבורתו של סא"ל מ' שנהרג בפעולה, שהחזיק לבד את תשאול חמאס. בצה"ל מונתה ועדת צל"שים לפעולה, בראשות נשיא ביה"ד הצבאי לערעורים, אלוף שופט דורון פייליס שידון גם בצל"שים ללוחמי אגף מודיעין וגם לחיל האוויר על החילוץ.

חרף התחקיר הנוקב והחמור, בצה"ל הוחלט שלא יהיו בתחקיר מסקנות אישיות נגד מי מהלוחמים והמפקדים.

תא"ל א' נענה לבקשת הרמטכ"ל לחזור ולפקד על מערך המבצעים המיוחדים שעליהם פיקד בעבר.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים דיונים ביטחוניים בשבועות האחרונים בו הוצגו לו תוצאות תחקיר מבצע חאן יונס.

ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו: "הלקחים יופקו וההמלצות ייושמו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 19:47, יום חמישי (19.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה