ניוז
ניוז 360 news

דיגיטל וטכנולוגיה, חדשות בארץ

האם עוקבים אחרינו באמצעות תוכנת ריגול? המשטרה מכחישה

תחקיר כלכליסט חושף הבוקר כי משטרת ישראל משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, ללא פיקוח ובקרה, כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים שהיא עוקבת אחריהם. בין אלה שהטלפון שלהם נפרץ – ראשי ערים מכהנים, מנהיגי מחאת הדגלים השחורים, עובדי חברה ממשלתית וגם מקורב לפוליטיקאי בכיר.

מהפרסום עולה כי המשטרה לא עקבה רק אחרי אנשי המחאה באמצעות התוכנה של NSO, אלא גם שימשה אותה כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר. בתוך כך, הפעילה המשטרה חטיבת סיגינט במטרה לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן – זאת עוד בשלב החקירה הסמויה. בהמשך הראיות הוצגו כחלק ממאמץ מודיעיני והחקירה נהפכה לגלויה.

במקרה אחר עולה חשד כי התוכנה שימשה את המשטרה כדי לפרוץ למכשירים ניידים של עובדי חברה ממשלתית, שהיו חשודים בעבירות מרמה. במקרים אחרים תוכנת הריגול אפשרה למשטרה לאסוף חומרים ומידע בנושא מטלפונים של אזרחים – שאינם קשורים בהכרח לחקירה ולחשדות. כל המעקבים הללו, נעשו כאמור נגד אזרחים ישראלים – ללא צו מעקב בית משפט ותוך ניצול פרצה בחוק, שלכאורה אפשרה זאת.

ממשטרת ישראל נמסר: "בהמשך לפרסומים בהם לכאורה משטרת ישראל משתמשת בתוכנת ריגול כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט ברצוננו להעמיד את הדברים על דיוקם: אין שחר לטענות העולות בכתבה שפורסמה היום. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע״פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל."

תגובת NSO: "ככלל, איננו מתייחסים ללקוחות קיימים או פוטנציאליים. נבקש להבהיר כי החברה לא מפעילה את המערכות שברשות לקוחותיה ולא מעורבת בהפעלתן. עובדי החברה לא חשופים למטרות, כמו גם לא חשופים למידע אודותיהן, לא מעורבים ולא חשופים לפעילות מבצעית של לקוחותינו ולא לכל מידע הקשור לחקירות המנוהלות על ידי הלקוח. החברה מוכרת את מוצריה תחת רשיון ופיקוח לשימוש של גופי ביטחון ורשויות אכיפת החוק מדינתיים למניעת פשע וטרור באופן חוקי ועל פי צווי בית משפט והחוק המקומי בכל מדינה".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר: ״לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט. ‏יחד עם זאת בכוונתי לוודא כי לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO וכי כל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט ברחל ביתך הקטנה״.

דובר אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, גיל נוה, אמר בתגובה: "החשיפה החשובה הזו צריכה להרעיד את אמות הסיפים בישראל ובעולם, אם נכונה. אף על פי שהכותרת אינה מפתיעה, הפרטים מזעזעים ומעוררים דאגה חמורה, כי מסתבר שצדקנו: אף אחד אינו בטוח. עיתונאים, פוליטיקאים, עורכי דין, פעילים חברתיים, מגיני זכויות אדם ואפילו הילדות והילדים של כולנו – אף אחד ואף אחת אינם מוגנים ממעקב. אסור להאמין למי שמשקרים במצח נחושה כבר שנים שהשימוש בפגסוס נעשה רק כלפי 'מטרות לגיטימיות', רק מחוץ לישראל ושאין אפשרות למנוע שימוש לרעה בנשק המקוון הזה. כל תעשיית המעקבים המקוונים והסייבר ההתקפי חייבת להיות תחת פיקוח הדוק יותר, כמו גם כל התוצרת הביטחונית הישראלית".

השר אלי אבידר אמר בעקבות החשיפה: "אני קורא לשר הבט״פ לעצור מייד את השימוש בתכנות ריגול נגד מוחים ומפגינים וכנגד כל מי שאינו מוגדר כיעד טרור.

מדובר באזעקת חירום לציבור הדמוקרטי במדינת ישראל, שלאורך המאבק העיקש נגד איכוני השב"כ ופגיעה בחירות האזרחים, העדיף לשתוק ולא לעסוק בפריצת הגבול שבין המדינה לחירות האזרח.

שימוש המשטרה בטכנולוגיה אזרחית/צבאית כדי למנוע ולהגביל הפגנות לגיטימיות, הוא פגיעה אנושה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה – חירות האזרח. והכל נעשה במחשכים.

בתקופת הממשלה הקודמת התברר כי כל מי שהפגינו נגד הממשלה הם לא פחות "ממתנגדי משטר", כפי שעלה במסמכים שנידונו במועצה לביטחון לאומי. רק שאיש לא העלה על דעתו שהמשטרה תשתמש בטכנולוגיות חודרניות ללא אישור שופט.

זהו המדרון החלקלק שדיברנו עליו בשנתיים האחרונות, אשר דורס ומעלים את גבול שבין המדינה לאזרח.

עד היום היה "ברור" שהשימוש בטכנולוגיות חודרניות נועד למנוע טרור. רוב הציבור סמך על שיקול הדעת של שומרי הסף. החשיפה הזאת פוגעת אנושות באמון הציבור, הרעוע, שעוד נותר לציבור.

נותרו ליועמ"ש-הזה עוד מספר ימים. ולמרות שהוא סופר-עסוק בלתפור עסקת טיעון עם נתניהו, חובה עליו לחשוף לציבור את המניעים, התהליכים שהצדיקו את הכשרת הפגיעה האנושה בנשמת אפה של הדמוקרטיה, ומה היה שגרת הפיקוח שלו על התהליכים שהוא הכשיר.

לצערי הרב מאוד, כל החששות של רבים וטובים התאמתו, והציבור הישראלי חייב להם סליחה על שהתעלמו מדבריהם.

החשיפה הזאת מטלטלת. אני קורא לשר לביטחון פנים לעצור מייד את השימוש בתוכנות ריגול כנגד מוחים ומפגינים, וכל שימוש שאינו עונה להגדרה – טרור. להחזיר את השימוש בכלים אלה לאישור של שופט.

בשלה העת להקים ועדת חקירה מידית שתחקור את התנהלות המשטרה כנגד המפגינים, מחאות, וכל המעצרים וחקירות הסרק שהתקיימו בזמן הממשלה הקודמת ושנמשכים גם כיום.

אמון הציבור לא ישוקם עד שהתהליכים הללו ייחשפו לקרני השמש."

ח"כ מירב בן ארי, יו"ר הועדה לבטחון פנים מסרה: "התחקיר של העיתונאי תומר גנון חושף הבוקר אירוע חמור מאוד. לא ייתכן שמשטרת ישראל שאחראית לבטחונם של אזרחי המדינה תפגע בפרטיותם ובזכותם הדמוקרטית. פעמים רבות אני מגבה את משטרת ישראל, אך ישנם מקרים שדורשים ביקורת. אבחן את הנושא לעומק ובקרוב אקיים על כך דיון בוועדה בראשותי. לא אתן למקרים כאלו לקרות במשמרת שלי".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה, קורא לפיטורי המפכ״ל בעקבות החשיפה: ״אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת NSO אבל שבתאי המשיך אותו. בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח. ראינו את זה בשיבוש העבודה של ועדת החקירה על אסון מירון וראינו את זה כלפי אזרחים ערבים, מפגינים ועיתונאים. שבתאי חייב ללכת הביתה.״

ח"כ מיקי זוהר: "יש להקים ועדת חקירה מיידית לבחינת הטענות על האזנות סתר ופריצה לטלפונים של אזרחים ישראלים. ישראל היא מדינה דמוקרטית השומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור על סדר היום."

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר: "צריך לפטר את המפכ"ל קובי שבתאי מהמשטרה. מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין, או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח, זה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן. גורמים במשטרה מתנהלים במקרה הזה כמו במדינת עולם שלישי".

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 19:03, יום חמישי (19.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה