ניוז
ניוז 360 news

חדשות בארץ

אחרי הביקורת | ‏הנשיא הרצוג בהדלקת נר חנוכה: "הזיקה של העם היהודי במערת המכפלה – מעל כל מחלוקת"

נשיא המדינה יצחק הרצוג הדליק נר ראשון של חנוכה היום, יום ראשון, כ״ד בכסלו, 28 בנובמבר, במערת המכפלה. עוד השתתפו במעמד הדלקת הנרות ראש הרשות המוניציפלית חברון הרב הלל הורוביץ, ראש מועצת קרית ארבע אליהו ליבמן, רבנים, מפקדי צה"ל ומשטרת ישראל, תושבים, תלמידי הישיבות ובנות האולפנה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בהדלקת נר ראשון של חנוכה במערת המכפלה בחברון:

"אחי ואחיותיי, גם היום, עם כל המורכבות, ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת.

כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה, חשוב שנקרא, לכבד את הממלכתיות הישראלית ואת עקרונותיה, להקשיב יותר לאחר, לכבד את השונה, לבנות גשר ועוד גשר כדי לשמר את היחד שלנו, כמובן מבלי לפגוע בכל יחיד וקהילה, בדעותיהם ובאמונותיהם.

לא נסכים על הכל אבל תמיד נזכור כי "בני איש אחד נחנו". שלכולנו שורשים משותפים היוצאים מהמערה הזו. לצד זאת עלינו לזכור שלא רק שורשינו יוצאים מהמערה הזאת. דווקא היום, ודווקא כאן – במרחב המקודש לבני אברהם כולם, עלינו להמשיך ולחלום על שלום, בין בני כל הדתות והאמונות בארץ הזו, ולגנות כל גוון וסוג של שנאה ואלימות.

אני מאחל לכולנו שנאיר את הבתים שלנו באור גדול ונגרש את החושך."

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' בירך על הביקור: "כבוד הנשיא הרצוג, בשם עם ישראל בכל הדורות, בשם אבותינו ואמהותינו הקדושים, אני רוצה להגיד לך – תודה. האור והגבורה של ימי החנוכה מנצנצים בעוצמה גדולה ממערת המכפלה אשר בחברון ושולחים את קוויהם לארצנו כולה. חג אורים שמח."

אליהו ליבמן ראש מועצת קרית ארבע חברון: "התרגשנו מאוד לארח בנר ראשון של חנוכה את נשיא המדינה יצחק הרצוג במערת המכפלה, 700 שנה יהודים לא יכלו להכנס למערת המכפלה, לקברי האבות ואימהות שלנו, עצב גדול היה. ביקור נשיא המדינה כאן בחג שכולו אור וניצחון הוא עוד חותמת לאחיזה שלנו במקום היהודי החשוב והקדוש, נמשיך בעזרת השם לגדול להתפתח ולפרוח".

דברי הנשיא במלואם: ״אני שמח להדליק עמכם נר ראשון של חנוכה, כאן, במקום הקדוש הזה -חלקת קבריהם של האמהות והאבות. הזיקה שלי ושל משפחתי לכאן נמשכת דורות רבים. בדיוק החודש, לפני ארבעים וחמש שנה, הקריא שגריר ישראל באו״ם -אבי, חיים הרצוג ז"ל לימים הנשיא השישי של מדינת ישראל – בפני מועצת הביטחון, את אותם פסוקים מפרשת "חיי שרה", שקראנו בבית הכנסת לפני מספר שבתות. פסוקים שבהם מציגה התורה, שלא כהרגלה, את סיפור רכישת שדה המכפלה לפרטי פרטיו. וכך, ישבו שגרירי האומות המאוחדות ושמעו את הסיפור כולו. שמעו כיצד רכש אברהם אבינו את השדה מעפרון החיתי בכסף מלא. באופן יוצא מגדר הרגיל, הוסכם כי הפסוקים יופצו כמסמך רשמי של האו"ם, מסמך שמוכיח ומנכיח את החיבור שלנו למערת המכפלה. וכך – שטר הקניין של המקום הקדוש היה למסמך רשמי של מועצת הביטחון של האו"ם.

הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, אחד מגדולי הדור ההוא, שהשנה נציין 40 שנים להסתלקותו מעימנו, בירך את אבי ז"ל על דבריו, באגרת מיוחדת ושופעת חום והערכה. אך זו כמובן לא ראשיתו של הקשר המשפחתי שלי למקום הזה – לחברון. הרבנית פייה הילמן ז"ל אימו של סבא רבא שלי הרב שמואל יצחק הילמן זצ"ל שהיה אב בית הדין בלונדון, ושהיו לו קשרים אמיצים מאד עם הישיבה שהיתה אז כאן בחברון היתה כאן בתרפ"ט, בשעה שהתרחש, להוותנו, טבח נורא ביהודי חברון. שנים ספורות קודם לכן היא עלתה ארצה, לאחר שהתאלמנה, והשתקעה לבדה בחברון. את כל הדרך מליטא היא עשתה, רק כדי לגור בעיר הקודש חברון. תחת הכותרת: "אמו של הרב מלונדון" מופיע תצלומה מכוסה מכף רגל ועד ראש לאחר שנפצעה קשה מאד במאורעות תרפ"ט. היא ניצלה ממוות בטוח, כשהעמידה פני מתה לאחר פציעתה הקשה. אין לי ספק כי היתה מתרגשת מאד, מכך שהיום מדליק אחד מצאצאיה נרות חנוכה במערת המכפלה, כנשיא מדינת ישראל.

גבירותיי, רבותיי, חז"ל תהו מהיכן ידע האדם הראשון מה מקומה של המערה? והשיבו כי הוא צעד עד שראה אור דקיק העולה מן האדמה,בחנוכה, בהדלקת הנר ובפרסום הנס – כאן במערת המכפלה -אנחנו מחברים את אורות החנוכה לאורו של אדם, לאור האמהות והאבות. בסידור "עולת ראִיה", שואל הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, למה מברכים "להדליק נר של חנוכה" ולא בלשון רבים "להדליק נרות של חנוכה", ועונה כי על אף שהאורות הרבים נראים לנו נפרדים לגמרי לעתיד לבוא נבין כי כולם הם נר אחד שלם כסמל לשלום ולאחווה בעם. "אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ", כך אמר יוסף הצדיק, שנשלח מחברון לדרוש בשלום אחיו, והיום, דווקא כאן, דווקא בחברון עלינו לחדש את הקריאה.

אחי, אחיותיי,גם היום, עם כל המורכבות –ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת. כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה, חשוב שנקרא לכבד את הממלכתיות הישראלית ואת עקרונותיה, להקשיב יותר לאחר, לכבד את השונה, לבנות גשר ועוד גשר כדי לשמר את היחד שלנו, כמובן מבלי לפגוע בכל יחיד וקהילה, בדעותיהם ובאמונותיהם. לא נסכים על הכל אבל תמיד נזכור כי "בני איש אחד נחנו". שלכולנו שורשים משותפים היוצאים מהמערה הזו. לצד זאת עלינו לזכור שלא רק שורשינו יוצאים מהמערה הזאת. דווקא היום, ודווקא כאן – במרחב המקודש לבני אברהם כולם – עלינו להמשיך ולחלום על שלום בין בני כל הדתות והאמונות בארץ הזו, ולגנות כל גוון וסוג של שנאה ואלימות. הרי אותה פרשה שהזכרתי בתחילת דברי – פרשת "חיי שרה" – היא גם זו שמתארת לנו את שיתוף הפעולה בין יצחק וישמעאל, כשקברו כאן במערת המכפלה, יחדיו – את אביהם שלהם, את אבינו שלנו. אני מודה לכולכם על האירוח, ומאחל לכולכם ולכל בית ישראל – חג חנוכה שמח!"

(קרדיט: קובי גדעון / לע״מ).

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה תקף: ״הרצוג לא הלך להדליק נר ראשון, הוא הלך להבעיר את חברון – מי שחוגג עם מעריצי הרוצח גולדשטיין לא יכול להיות הנשיא של כל אזרחי המדינה.״

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

ניוז 360

שוטרי תחנת נתניה פתחו הלילה בסריקות עם קבלת דיווח בדבר חשד לביצוע עבירות מין ותקיפה בקטינה מתחת לגיל 16 בחוף הים בעיר. בתום סריקות נרחבות, עצרו שוטרי התחנה את החשוד – תושב נתניה כבן 18 במרכז העיר ובתום חקירתו במחלק משפחה בתחנת המשטרה בעיר החשוד נכלא. היום תבקש המשטרה בבית המשפט להאריך את מעצרו.

ניוז 360

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובירך אותו ואת העם האמריקני לרגל יום העצמאות האמריקני. ראש הממשלה אמר שבלי ארה"ב אין חירות בעולם. הנשיא ביידן אמר שבלי ישראל אין ביטחון ליהודים בעולם. ראש הממשלה עדכן את הנשיא ביידן בהחלטתו לשלוח משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים וחזר […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 22:01, יום שני (16.09)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה