חדשות בארץ

ישיבה מיוחד לזכרו של רבין בכנסת | לפיד: "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת"

בשעה זו מתקיימת במליאת הכנסת ישיבה מיוחדת לזכרו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל, במלאת 26 שנים להירצחו, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובני משפחת רבין.

יו"ר הכנסת מיקי לוי פתח את הישיבה המיוחדת בדקת דומיה ולאחר מכן נשא דברים ואמר: "שלוש היריות שנורו בכיכר מלכי ישראל בליל הרביעי בנובמבר 95 עדיין מהדהדות בין כותלי הבית הזה ובתוך החברה הישראלית, גם 26 שנים אחרי. הרצח הטראומטי הזה השאיר בליבה של הדמוקרטיה הישראלית פצע קבוע שלא יכול להגליד. הטראומה וההלם של הלילה הקודר ההוא מלווים מאז כל ויכוח ומחלוקת שידענו. משהו בתמימות של החיים הפוליטיים בישראל נשבר באותו לילה והלך לבלי שוב. כי מאז אותו לילה אנחנו יודעים שזה יכול לקרות.

אכלנו מהפרי המורעל של השיח הרדיקלי והמסית, הרגשנו את החום הצורב של הלהבות המתגברות ברחובות וראינו איך האלימות הפוליטית מגיעה לכדי רצח של ראש ממשלה בישראל. מאז ועד היום אנו משרטטים כל העת את הקו שבין אמירות נוקבות שהן לגיטימיות כחלק מחופש הביטוי, לבין דברי הסתה מסוכנים שעלולים להסתיים ברצח של מנהיג פוליטי.

לבית הזה ולחברים בו יש השפעה עצומה על הצורה שבה מתנהל ויכוח פוליטי ברחוב וברשתות. יש לנו אחריות כלפי הציבור לנהל את השיח בבית הזה ואת המחלוקות הלגיטימיות והקשות בינינו, בכבוד הדדי ובשפה נקייה. בתוך הויכוח הסוער כדאי שנזכור תמיד שאנו יכולים להשפיע על האווירה ברחוב ולפספס את האדם בקצה שיפרש אותנו באופן מרחיק לכת ומעוות ויפנה לאלימות. אנחנו יכולים לאבד שליטה על התבערה שאנו מדליקים. בואו ננהל את השיח באופן אחראי."

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבה המיוחדת במליאת הכנסת לזכר יצחק רבין: "בעשרים ושש השנים שחלפו מאז הרצח, חזרתי פעמים רבות אל הלילה ההוא בכיכר מלכי ישראל. אני מקווה שמאז הרצח למדנו כמה מסוכנת אלימות וכמה היא מהווה קו אדום מובהק. אני מקווה שלמדנו גם כי אסור להשתיק ציבורים שלמים בחברה שלנו, אסור להכפיש ציבור שלם אם פרט בתוך אותו ציבור פשע או סרח. לא הימין רצח את רבין ולא הדתיים רצחו אתרבין. יגאל עמיר רצח את רבין.

ואני בעיקר מקווה שלמדנו כי אם נקום איש על רעהו, אם ניתן לשנאה לחלחל ולחצוץ בינינו, אם ניתן להכללות להשתלט על השיח בינינו, נאבד את כל מה שיקר לכולנו, וחלילה נאבד גם את המדינה שלנו. מדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו, אנחנו חייבים לא רק לפעול לביצור ביטחונה כלפי חוץ אלא להבין שאיבדנו בעבר את הבית שלנו מבפנים.

אחרי שנתיים בצבא שהייתי בלי הכיפה, את הכיפה שעל ראשי החזרתי בימים שלאחר הרצח הנורא. חשתי שזאת התשובה הראויה למתקפה נגד חובשי הכיפות.

שני לקחים עולים מהרצח, האחד שגם אם אתה בטוח במאה אחוז בצדקת דרכך, יש קווים שלא חוצים אותם, לא משנה מה. אלימות זה מחוץ לתחום נקודה. הלקח השני הוא שאסור להשחיר קבוצות בישראל בגלל היחיד. הקלח הוא שצריך ללמוד לנהל את הויכוח בין שמאל לימין ומה גבולות הגזרה של הויכוח.

הממשלה אשר הקמנו, חבריי ואני, לפני כארבעה חודשים, מביאה בעצם כינונה מסר אחד מהלקחים האלה. כזה המעצים את המשותף, המחבר והמאחד בינינו – והוא רב כל-כך וגדול כל-כך מהמפלג. אנחנו רוצים שכל אזרחי ישראל ירגישו רצויים בין אם יש להם ייצוג בקואליציה ובין אם אין להם ייצוג בקואליציה."

צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת ישראל. מקבלים לגיטימציה, אורחים רצויים בכל האולפנים. אילולא חוללנו את הנס של ממשלת השינוי, הם היו עכשיו שרים בממשלה.

הבחירות האחרונות היו משאל עם על הדמוקרטיה. על השאלה אם אנחנו עדיין רוצים לחיות במשטר דמוקרטי עם שלטון חוק, או שאנחנו רוצים לעבור למשטר פופוליסטי, סמכותני, קיצוני ולאומני.

על זה היו הבחירות. זוהי החלוקה. לא שמאל וימין – אלה שמאמינים בדמוקרטיה מול אלה שנמאס להם מהדמוקרטיה. אלה שרוצים לאחד את העם, מול אלה שרוצים לפרק אותו.

בכל ארבע מערכות הבחירות של השנה שחלפה, בכל המהלך המסובך של הקמת הממשלה, המקהלה האנטי-דמוקרטית לא הפסיקה לצעוק את המילה "שמאל, שמאל, שמאל." בגלל זה הם הפסידו. כי הם נתקעו בשפה של האתמול. כי זה ישן. הממשלה שהקמנו היא לא שמאל ולא ימין, היא ממשלה של רוב אזרחי ישראל, שהחליטו להציל את הדמוקרטיה הישראלית.

ראש ממשלה מחליפים בקלפי, למרות כל קשיי השנה האחרונה, עדיף שלוש מערכות בחירות משלושה כדורי אקדח. ההסתה היום דומה מאוד להסתה אז. אותם אנשים, אומרים אותם דברים. מי שמדבר ככה, מי שפועל ככה, לא מאמין בדמוקרטיה. לא מאמין בחיים שיש בהם גבולות וחוקים.

העובדות הן שהיו בחירות ונצחנו. הבאנו לאולם הזה 61 אצבעות והקמנו ממשלה. אלה החוקים. ככה זה עובד. התברר שגם הדמוקרטים יודעים לעמוד על שלהם. יודעים להיאבק על העמדות שלהם – ולנצח.

רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. בשנים האחרונות היה פה נסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון. מתוך מחוייבות, מתוך פטריוטיות, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור. ואני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטים שמסתובבים בינינו. אנחנו פה להרבה זמן."

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בישיבת המליאה המיוחדת לזכר יצחק רבין: "במשטר דמוקרטי זכותה וחובתה של האופוזיציה למתוח ביקורת חריפה נגד הממשלה, אבל ראו מה קורה כאן, יש צד אחד, זה לא משנה אם הוא באופוזיציה או בקואליציה, שכל מה שהוא אומר ועושה גם אם אלה הביטויים הקיצוניים ביותר כולל ההצגה בחבלי תלייה גיליוטינות או ביזוי סמלי המדינה, וזה דמוקרטיה, ממלכתיות חופש הביטוי. ויש צד אחר שגם שהוא מבטא עמדות לגיטימיות שמייצגות את רוב הציבור הישראלי זה מתויג כהסתה שיח שנאה פילוג ושיסוי. עכשיו יש גם תוספת חדשה – חוסר ממלכתיות.

אז אני חייב לומר לכם משהו מדם לבי. כבר 26 שנים, שנה אחר שנה, יש מי שמשתמש בימי הזיכרון ליצחק רבין כדי לנגח חלק עצום מהעם ואת מי שמייצג אותו. במשך כל השנים שמעתי באירועים האלה דברים פוגעניים ושקריים על המחנה אותו אני מייצג וגם עליי אישית אבל חרקתי שן, הבלגתי. מילאתי את חובתי להיות שם כראש ממשלה בהתאם לפרוטוקול הממלכתי. כמובן כשבאתי שאלו למה באתי ועכשיו כשאני לא בא שואלים למה לא באתי. יש פה ראשי אופוזיציה שהחרימו ימי זיכרון אחרים ועליהם לא מדברים.

איננו מחליפים את דעותינו על מנהיגי המדינה בהתאם לאופנת הזמן ופקודת התקשורת. אנחנו גם לא חושבים שאפשר להחליף את אותם מושגים של חוקיות ולגיטימיות. הממשלה היא חוקית לכל דבר אבל יש מי שאמר פה שלהקים ממשלה עם 10 מנדטים, לא עם ,6 זה לא לגיטימי וזה לא דמוקרטי. ואני מפנה את זה לתשומת ליבו של ראש הממשלה החליפי שמי שאמר את זה זה מי שיושב לידו כרגע אז אל תטיף לנו על דמוקרטיה.

אנחנו מתייחסים בכבוד עמוק ליצחק רבין ז"ל על סגולותיו הרבות על תרומתו הגדולה לביטחון ישראל ועם זאת איננו מסתירים ולו לרגע את חילוקי הדעות בינינו, זאת ממלכתיות. יהי זכרו של יצחק רבין לוחם מצביא מנהיג נצור בלב העם לדורותיו."

שר הביטחון גנץ אמר בישיבה המיוחדת במליאת הכנסת לזכר יצחק רבין: "מורשתו של רבין המנהיג היא גם לצערי מורשת רצח רבין. נודה ביושר, בימי האפלה ההם, נכשלנו. בצילו של פילוג, איבדנו את היכולת להתווכח באופן ענייני אני מציע שניזהר בכך גם היום. מיריבים פוליטיים, הפכנו זה את זה לאויבים. פשענו, חטאנו, ושלוש יריות העירו אותנו וכדאי מואד שנישאר ערים. מורשת רצח רבין, צריכה לעמוד לנגד עיננו גם היום, כשהשנאה נישאת על גבי הרשתות החברתיות.

עלינו לבלום זאת, לא רק כדי למנוע רצח פוליטי אלא כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון אחד עם השני. כדי שנוכל לצמוח גם כשאנו חלוקים על הדרך. כדי שנסכים על המסגרת המדינתית ועל כללי המשחק ולא נערער עליהם ועל יסודות הדמוקרטיה. חובתנו להכיר שמי שהקים את הממשלה ראוי להוביל אותה, שמי שנבחר לרשות המחוקקת נבחר בזכות. מי שיושב בכס השיפוט – הוא הסמכות לקבוע את הדין. מי שמשרת בצה"ל או בכוחות הביטחון הוא מגיננו והסמכות להפעיל כוח ניתנה לו. וכל אזרח – יהודי, ערבי, דתי, מסורתי או חילוני הוא שווה זכויות."

הציונות הדתית: "נפתלי בנט השלים היום את המהפך. בנט חתום ושותף מלא להרס הממלכתיות ופילוג החברה הישראלית ובעיקר להסתה והשנאה נגד הציונות הדתית והימין האידיאולוגי. הוא שהפך את לפיד מקוריוז לשר חוץ וראש ממשלה חלופי והוא חתום על נאום ההסתה והשנאה החצוף שלו. יעידו לחיצות הידיים והחיוכים ביניהם מיד לאחר הנאום. טוב שהמסכה הוסרה היום."

בתגובה על דברי נכדו ובתו של רבין ודברים של שרים וחברי כנסת מהשמאל מוסר ח"כ איתמר בן גביר כי: "רצח הוא רצח ויש לגנות אותו ולהסתייג ממנו בכל תוקף. יחד עם זאת, בשמאל לא למדו את הלקח מרצח רבין והם ממשיכים להסית נגד ציבור שלם. משפחת רבין מתנהגת כאילו היא משפחת מלוכה ותוקפת כל מה שלא חושב כמוה, בתו ונכדיו של רבין מסיתים נגד ראש האופוזיציה, וניצן הורוביץ לא שוכח לזעוק על "נציג כהניסטי" בכנסת, כאשר הוא עצמו יושב עם האחים המוסלמים ומשתף פעולה עם שונאי ישראל שרוצים להביא להשמדת המדינה. הקואליציה היום מתנהגת בדיוק כפי שהתנהגה אז הקואליציה ויש להצטער כי במקום לעשות חשבון נפש, הם ממשיכים להסית. נכון, רצח הוא רצח, הוא רצח ואסור לשום יהודי להרים יד על יהודי אחר, אולם היה מצופה שבשמאל הישראלי יפנימו שהקיטוב והשסע הגיע דווקא בגלל שהם דרסו את האופוזיציה של אז וציבורים שלמים".

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 19:34, שבת (5.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה