חרדים ויהדות

‏חתן פרס ישראל הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ הלך לעולמו בגיל 83

לפני כשעה הלך לעולמו ‏חתן פרס ישראל, הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, בגיל 83. ההלוויה תצא בשעה 14:00 מבית ההלוויות שמגר לחלקת חב"ד בהר הזיתים. ההלוויה תתקיים עם המשפחה בלבד בשל הגבלות הקורונה.

הרב שטיינזלץ שהתפרסם בביאורו על התלמוד הוא חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, ועיטור נשיא מדינת ישראל לשנת 2012.

שימש כנשיא הישיבות התיכוניות מקור חיים ושפע מקור חיים וכן כנשיא ישיבת תקוע.

הרב שטיינזלץ היה ידיד שנים רבות של שערי צדק וטופל במסירות בשנים האחרונות עקב מצבו הבריאותי.

לפני ימים אחדים חלה הרעה במצבו, והבוקר, למגינת לב בני משפחתו ותלמידיו הרבים, נפטר.

פטירתו של הרב היא אבידה גדולה לעולם היהודי.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד: "דאב ליבי על פטירתו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זכר צדיק לברכה. הרב היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה שהנגיש בעברית בהירה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש״י בן ימינו. הרב פילס את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרב: "אני דואב מעומק לבי על פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל – ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא. גדלתי בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן. נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו – תנ"ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות, ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה.
הרב שטיינזלץ ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי. הוא השקיע עמל בלתי-פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני-יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו. אהבת ישראל של הרב שטיינזלץ הושפעה רבות מקרבתו לרבי מלובביץ' ומחסידות חב"ד. אישיותו יוצאת הדופן של הרבי הטביעה בו חותם עז, כפי שארע גם לי במפגשיי עימו. בעיני שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחת שטיינזלץ ולרבבות תלמידיו של הרב בארץ ובעולם. יהי זכרו ברוך."

הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת: "קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתו של גאון התורה והחסידות, חתן פרס ישראל, הרב עדין אבן ישראל – שטיינזלץ זצ״ל. תלמיד חכם עצום שהפיץ את אור התורה בקרב העם שבשדות, קרב יהודים למורשתם והכל מתוך צניעות וענווה ובחיבור מופלא של כל חלקי העם. הרב זצ״ל הקדיש את כל חייו למען העצמת הרוח היהודית מתוך חיבור למקורות, חינך וגידל דורות של תלמידים במסירות רבה, הקים ישיבות ואף יזם מפעל חינוך עבור יהודים יוצאי ברית המועצות כדי להשיבם לכור מחצבתם. הסתלקותו היא אבידה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך."

ראש עיריית ירושלים לשעבר ח"כ ניר ברקת: "‏כואב יחד עם כל עם ישראל ושולח תנחומים למשפחתו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל. הרב היה חתן פרס ישראל ואחד מגדולי הפרשנים שבדורנו, שהשאיר חותם עצום על עולם התלמוד והיהדות. לפני מספר שנים זכיתי להעניק לו בביתו את אות יקיר ירושלים, על פועלו שהאיר את העולם כולו".

שר הביטחון לשעבר ויו״ר ימינה נפתלי בנט ספד לרב שטיינזלץ ז״ל: ״כואב את לכתו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), מעיין נובע של חכמת ישראל. מגדולי ההוגים ותלמידי החכמים בדור האחרון. תורתו והגותו נלמדו על ידי המוני בית ישראל, מהחכמים והעמוקים שבהם עד עמך בית ישראל. אנו חייבים לו חוב עצום על הנגשת אוצרות חכמת ישראל בשפה עמוקה ושווה לכל נפש. השאיר אחריו מורשת עצומה של אהבת ישראל ואהבת התורה ולאורה נלך. ‏יהי זכרו ברוך״.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון: "הרב שטיינזלץ הצליח להגיע לציבורים שלמים שהיו רחוקים מהיהדות וקירב אותם. "חכמתו וענוותנותו של הרב שטיינזלץ נגעה ברבים רבים, שאבלים היום. הרב שטיינזלץ הוציא מירושלים את התורה לארץ ולעולם דרך המכון שעמד בראשו, מוסדות חינוך ואין ספור תלמידים. ירושלים היום חסרה".

ראש עריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך: "הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל היה תלמיד חכם, חתן פרס ישראל ומחבר עשרות ספרים מלאי ידע ועומק. מעל לכל יזכר הרב שטיינזלץ לדורות כמי שהנגיש את התלמוד הבבלי בפירושו להמונים. חיבר בין מי שרגילים היו ללמד גמרא לבין מי שלמדו לרגע. הדגיש את הטוב ויצר קהילה לומדת מקצה העולם ועד קצהו."

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן הספיד ואמר: "אנו מבכים את לכתו של אחד מגדולי הדור שזכינו להיות עדים לגדולת התורה ואהבת העם הארץ שהייתה אבן דרך מחייו. הלך תמיד לפי הדרך הייחודית שלו וזה התבטא בין השאר בשיטת הגמרא שלו ובספרים השונים. זכינו שהרב היה חלק בלתי נפרד מעולם החינוך והתורה של גוש עציון, ייסד אצלנו ישיבות לתפארת שמצמיחות אנשי רוח יהודים מקוריים. אוסיף בנימה אישית, שהרב שטיינזלץ, תרם והשקיע רבות למען למען יהדות דוברת רוסית וברית המועצות לשעבר, הקים מרכז ייחודי עבורם שפעל בכל העולם כדי לקרבם לשורשי האומה הישראלית. בטחוני שנמשיך בדרכו. יהי זכרו ברוך".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ספד לרב: "זכיתי להכיר את הרב עדין שטיינזלץ, וכמו כל אחד התפעמתי מהעוצמות האדירות של האיש. באישיות המיוחדת שלו, הביא למהפכה אמיתית בלימוד תורה ותלמוד שמשפיעה על דורות שלמים של יהודים. הוא נתן הזדמנות גם לאנשים כמוני, שלא באו עם רקע תורני, להגיע לעולם הספרים היהודי", סיפר אדלשטיין. "הרב היה הראשון שהקים ישיבה בברית המועצות כבר בסוף שנות ה 80, אליה גייס גם את האקדמיה למדעים הסובייטית, ושם זכו ללמוד רבים. רק מי שחי שם מבין כמה אין זה דבר מובן מאליו. לכתו היא אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך"

תנועת בני עקיבא העולמית מבכה את לכתו של הרב שטיינזלץ חתן פרס ישראל שהביא לשינוי בעולם הלימוד היהודי. רועי אבקסיס מזכ"ל התנועה אמר "הרב שטיינזלץ הביא את הגמרא מבתי המדרש האקסלוסיביים בהם למדו חכמים אל בעלי הבתים. בביאור שלו הנגיש ליהודים בכל העולם את הגמרא והיופי שלה. זכינו לשמוע במאות קהילות ניגון של לימוד לא מעט בזכות הרב. העולם היהודי איבד אבידה גדולה."

בתנועת נאמני תורה ועבודה הביעו צער עם פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ: "הרב שטיינזלץ היה יהודי המושרש עמוק בתורה, בהלכה ובחסידות, ומקפיד בקלה כחמורה. כל זאת תוך קרבה לחברה הכללית, אהבה, הארת פנים והכלה. הרב שטיינזלץ לא נכנע לדיכוטומיות הרווחות בעולמנו וחיבר תורה עם מדעים שונים, והיה מאלו שהרידו את התורה העתיקה והמסורה אל הציבור בשפתו, הנגיש אותה לכולם, כדי שהיא תהיה זמינה לכל אחד ולכל אחת. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים."

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
0 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

לפי גורמים ישראלים: "ישראל תפתח בתגובה משמעותית למתקפה האיראנית בתוך ימים. התגובה עשויה לכלול את מתקני הנפט באיראן ויעדים אסטרטגיים אחרים."

ניוז 360

אחרי המתקפה של איראן על ישראל ‏הערב, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה: "אני תמיד אבטיח שלישראל תהיה את היכולת להגן על עצמה נגד איראן".

ניוז 360

גנץ בצפון על רקע השיחות בדוחא: "נתניהו, הגיע הזמן שתפסיק להתעסק בגורלה של הממשלה, ותעסוק רק בגורלה של המדינה. פעם אחת, תהיה אמיץ." מהליכוד נמסר בתגובה לגנץ: "הפרוטוקולים יוכיחו שגנץ הוא זה שהתנגד להחלטות קריטיות לביטחון ישראל, כולל החלטות על פעולות צבאיות דרמטיות. חיסולי ראשי חמאס וחיזבאללה מאז עזיבת גנץ מעידים יותר מכל על שינוי […]

ניוז 360

אל״מ במיל׳ אבי עמירם וסרן ליאור פורת המייצגים את אחד החשודים בפרשה מטעם הסנגוריה הצבאית ניהלו את המגעים עם התביעה הצבאית לגבי שחרור כלל החשודים (על דעת באי כוחם), נוכח הימשכות החקירה הצפויה. עורכי הדין מטעם הסנגוריה הצבאית דרשו לבחון באופן מעמיק במסגרת החקירה טענות הגנה מהותיות נוכח קשיים שנתגלו בחקירה, מה גם שהחשודים הם […]

ניוז 360

‏בישראל מעריכים גם בשעות האחרונות, כי איראן עשויה להגיב בצורה נרחבת יותר ממה שהיה באפריל. עוד מעריכים כי התגובה של חיזבאללה לחיסול פואד שוכר עשויה להגיע בימים הקרובים, ונערכים לכך בהתאם.

ניוז 360

בפעילות משותפת של צה״ל ושב״כ, ב-24.7 הותקף ברצועת עזה איתור בו שהה המחבל נאיל סכל, ששימש כבכיר בחמאס. מספר ימים לאחר התקיפה, התקבל מידע כי סכל חוסל. סכל פעל למעלה מעשור במסגרת ׳מטה הגדה׳ של ארגון הטרור חמאס, גוף שאחראי על הכוונת הפעילות מול שטחי יהודה ושומרון. במקביל, היה מעורב בהכוונת פעילות טרור, מימון ואספקת […]

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 22:25, יום ראשון (6.10)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה