ניוז
ניוז 360 news

חרדים ויהדות

ברוך דיין האמת: זקן הראשונים לציון הרב בקשי דורון נפטר בגיל 79 לאחר שחלה בקורונה

ברוך דיין האמת: זקן הראשונים לציון הרב אליהו בקשי דורון נפטר בדקות האחרונות בבית החולים שערי צדק לאחר שחלה בקורונה.

כזכור, הרב נלקח בשבוע שעבר לבדיקות בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים שם עבר הרב בדיקה לגילוי והתשובה יצאה חיובית.

הרב בקשי דורון בן ה-79, היה ידוע במצבו הבריאותי הרעוע ובשל כך הוא אושפז במקום למעקב, אך לפני זמן קצר חלה הידרדרות במצבו והוא הורדם והונשם עד שהשיב את נשמתו לבורא.

הרב זצ"ל לפני כחודשיים. קרדיט: בני אדרי.

מבית החולים שערי צדק נמסר: "הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל נפטר בדקות האחרונות במחלקה לחולי קורונה במרכז הרפואי שערי צדק. הרב אושפז לפני מספר ימים לאחר שאובחן כחיובי לקורונה. מצבו של הרב שסבל ממחלות רקע מורכבות הדרדר במהלך היום ולמרות מאמצי החייאה רבים בשעה האחרונה, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אנו משתתפי בצער משפחתו ותלמידיו הרבים בארץ ובעולם."

הלווייתו תתקיים הבוקר בבית הלויות הספרדי בגבעת שאול בשעה 10:30. הציבור מתבקש שלא להגיע להלוויה ולשמור על כל כללי משרד הבריאות – הלוויה תועבר בשידור חי.

הרב נולד בירושלים לבן-ציון, יליד ארץ ישראל, ולטובה, ילידת חלב שבסוריה. בצעירותו למד בישיבת הדרום, לאחר מכן בישיבת חברון ובכולל קול יעקב. נישא לאסתר, בתו של הרב שלום לופס, רבה של עכו.

בשנת 1970 מונה לרב שכונות רמת הנשיא ורמת יוסף בבת ים. בשנת 1972 מונה לרב הראשי הספרדי של העיר.

לאחר מכן מונה לרב הראשי של חיפה שם כיהן ברבנות שמונה עשרה שנים. בתקופת רבנותו בעיר הקים את מוסד "מורשה", שם מסר שיעורי תורה. חלק משיחותיו שם קובצו בספרו "בנין אב".

בשנת 1993 נבחר לתפקיד "הראשון לציון" – הרב הראשי הספרדי לישראל, בתמיכת הרב עובדיה יוסף. הוא כיהן בתפקיד עד שנת 2003, לצדו של הרב הראשי האשכנזי הרב ישראל מאיר לאו.

בתקופת כהונתו כרב ראשי סירב לבטל את השימוש בהיתר מכירה בשנת השמיטה, והדבר גרר ביקורת מצד הרבנים הליטאים ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב.

במטרה למנוע טענות לכפייה דתית, צידד בהנהגת נישואים אזרחיים בישראל כדי למנוע ניאוף וממזרים, אך דרש כי לא יקראו לזה "נישואין".

חתניו הם הרב דוד אברהם, ראש ישיבת "בנין אב", והרב ארי אברהם סמג'ה רב שכונת רמת שלמה בירושלים.

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף ספד לרב: "עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו, הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לו לדור שאיבד כלי חמדתו, או לה לספינה שאבד קרבניטה, המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם, זך השכל והרעיון.

צילום: יעקב כהן.

"זכינו להכירו עוד כאשר כיהן כראש הקיבוץ בישיבת פורת יוסף והרביץ תורה בתלמידים שהשתוקקו לקבל תורה מפיהו, שיעוריו בישיבה היו מלאים בפלפול חד, ובספריו הרבים חתר לשלב את השיטות, השיטה הליטאית בה למד בישיבת חברון, עם השיטה ההלכתית הספרדית כפי שלמד ממרן אאמו״ר זיע״א היה מפורסם בכוחא דהיתרא כפי מסורת גדולי ספרד ולאמיתה של תורה", כך הרב יוסף.

נשיא מועצת חכמי התורה מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן קיבל בצער גדול את הבשורה המרה ואמר: ״היה בעל יסורים כל חייו. זו אבידה גדולה לדור כולו״.

צילום: יעקב כהן.

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הרב דוד לאו ספד לרב: "יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל ששימש בין היתר כרב בערים בת ים וחיפה", אמר הרב לאו.

"הגר"א בקשי דורון כיהן כנשיא בית הדין הגדול ועמד בראשות מוסדות תורה רבים בהם צמחו תלמידי חכמים מופלגים. עמד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה. הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי. נמשיך עם כל בית ישראל להעתיר בתפילה לבורא עולם שישלח רפואה שלמה לכל החולים ויסיר מאיתנו את המגיפה הקשה הזו", הוסיף הרב הראשי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים. הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם. הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה. לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו".

שר הפנים, אריה דרעי: "‏ברוך דיין האמת. מתאבל מרה על פטירת הרב הראשי, הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון. הרב בקשי דורון, היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה. כאב גדול מאד, אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך."

שר הביטחון, נפתלי בנט: "הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך כעת לעולמו בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה. הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל.
מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה. בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך".

ח"כ מיכאל מלכיאלי ( ש"ס): "חש הערב עצב נורא, כמובן בפן הכללי, הרב זצ"ל היה דמות מרתקת אשר שילבה ידענות אדירה של תורה, ספריו בהלכה נמצאים ברבים מהיכלי התורה, אבל גם בפן הפרטי, בשנים האחרונות הגעתי להתייעץ ולהתברך בביתו פעמים רבות. הרב היה במשך שנים אחד מרבניה המשפיעים של תנועת ש"ס והשר דרעי היה נועץ בו רבות. אין ספק כי זהו ערב קשה מאד. איבדנו אדם גדול שהיה בנוסף לכל גם גאון במידות, החיוך והעצה שלו תחסר לי ולרבבות שומעי לקחו לאורך עשורים רבים".

השר לשירותי דת הרב יצחק וקנין: "עולם התורה וההלכה איבד הערב את אחד מפוסקי הדור הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לה לספינה שאבד קרבניטה, הרב זצ"ל המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם. זכיתי להכירו באופן אישי ולהתייעץ איתו כשכיהן כרב ראשי ואב"ד בחיפה הרב היה מגדלור שמשך אליו רבים שבאו להתייעץ עימו ולשמוע ממנו דעת תורה. דרכו ההלכתית באה לידי ביטוי בספרי ההלכה שלו שו"ת בנין אב".

ח"כ עוזי דיין מהליכוד: "הרב בקשי דורון, זקן הראשונים לציון, אדם ומנהיג דתי אהוב הלך לעולמו. יהי זכרו ברוך ונצור לעד", אמר דיין.

שר החינוך הרב רפי פרץ: "עם ישראל התייתם הערב. הלב דואב על פטירתו של הראשון לציון, הרב בקשי דורון זצ"ל. הרב בקשי היה מגדולי התורה בדורות האחרונים, מורה לרבים, מסור לתורה ולעם ישראל באופן יוצא דופן, הנהיג רבנות שורשית וקשובה, מכילה ומאירת פנים. זכותו הגדולה תגן עלינו ויהא מליץ יושר בעדנו. יהי זכרו ברוך."

יו"ר האיחוד הלאומי, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "ניצחו אראלים את המצוקים.
כאב עצום על תלמיד חכם, איש תורה וחסד, מנהיג. מחובר לכל חלקי העם והוביל בתפקידיו עמידה איתנה על כבודה של תורה. הראשון לציון הרב בקשי דורון נתבקש לישיבה של מעלה, חבל על דאבדין ולא משתכחין."

ראש עיריית ירושלים משה ליאון: הערב אנחנו נפרדים ביגון עמוק מזקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל שהסתלק לבית עולמו. הרב כיהן כראש מוסדות בנין אב ודבי אליהו בירושלים היה איש של חסד, איש של נתינה ורבות עוד יסופר על פועלו לטובת הציבור. זכיתי להיכרות קרובה ומעמיקה עימו, להנות מעצותיו ולהתברך מפיו הקדוש פעמים רבות. אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים ולעולם היהודי כולו שנפרד מאחד מענקי הרוח שפעלו בקרבו שנים רבות. העיר ירושלים בה פעל, למד וגידל את משפחתו תנציח את זכרו הגדול בתקופה הקרובה. דמותו המאירה, פסקיו, ומורשתו התורנית חקוקים בליבנו לעד.

תנועת נאמני תורה ועבודה: "תנועת נאמני תורה ועבודה אבלה על לכתו מקורונה של הרב הראשי לשעבר, הרב בקשי דורון זצ״ל. הרב סלל בפסיקתו דרכים חדשות בניסיון למצוא פתרונות לסוגיות מורכבות בנושאי דת ומדינה. דמותו העניינית ומעוררת ההשראה תחסר בעולם הפסיקה ההלכתית. יהי זכרו ברוך."

לשתף
מערכת החדשות עושה מאמץ לכבד זכויות יוצרים. גיליתם טעות בתוכן? חסר קרדיט או דרוש תיקון? צרו איתנו קשר בהקדם.

תגובות

guest
3 התגובות שלכם
Inline Feedbacks
View all comments
בן דוד ניסים
בן דוד ניסים
לפני 4 שנים

יהי זיכרו ברוך ברוך דיין האמת

שמים שם מקום של איש גדול זצל
שמים שם מקום של איש גדול זצל
לפני 4 שנים

ים של חוסר ניפער מרה ניזרקה לנו בחג רבי הגודל בענבה שמים לרום חבל על הדופק שבלי בעפרה

אירוס הארגמן
אירוס הארגמן
לפני 4 שנים

מרגע שאנחנו נולדים אנחנו נידונים למות כל אחד בזמן שלו…כל בן אדם שמת זאת אבדה קשה למשפחה ולאנשים הקרובים אליו…אף אחד לא חי לנצח אפילו אם הוא רב גדול.

#בארץ

צ'ט קבוצת
הכתבים
ניוז 360

אתמול (א') נמסר צו החרמה והריסה לבית המחבל אחמד דואבשה, שבכפר דומא. הצו נמסר לאחר שנדחתה ההשגה שהגישה משפחתו בנושא. המחבל ביצע פיגוע טרור ב-12 באפריל 2024, במסגרתו נרצח הנער בנימין אחימאיר ז"ל. באפשרות משפחת המחבל להגיש עתירה נגד הצו.

ניוז 360

ועדת החקירה הממשלתית לפרשת הצוללות שלחה הבוקר (שני) מכתבי אזהרה לחמישה אישיים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מטעמו של ראש הממשלה נמסר לפני זמן קצר: "ראש הממשלה נתניהו קובע שהצוללות הן יסוד מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל ובהבטחת קיומה נגד איראן שמנסה להשמידנו. רכש הצוללות וכלי השייט לא רק שלא פגע בביטחון המדינה – הוא […]

ניוז 360

משטרת ישראל פתחה לפני זמן קצר בחקירת חשד לאירוע ירי לעבר רכב בעיר שדרות, בשלב זה לא דווח על נפגעים. השוטרים נמצאים בזירה והחלו לאסוף ראיות וממצאים. מתחקור ראשוני, עולה החשד שהרקע פלילי.

ניוז 360

מטוסי קרב תקפו לאורך הלילה מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו, מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב עיתרון, לצד תשתיות מבצעיות ותשתיות טרור של הארגון במרחבים כפר כילא ואל-חיאם שבדרום לבנון. כתוצאה מפגיעת טיל נ״ט אמש (א׳) במרחב מטולה, נפצעו שני חיילי צה״ל במילואים, חברי כיתת כוננות, באורח קשה וקל. חברי כיתת […]

ניוז 360

במהלך הלילה מטוסי קרב יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו מאזור מזרח לכיוון שטח הארץ. הכלי לא חצה לשטח הארץ ולא הופעלו התרעות על פי מדיניות.

ניוז 360

מוקדם יותר היום, טנק ביצע ירי פגז לעבר מטרה ברצועת עזה. כתוצאה מתקלה שמקורה מצוי בבדיקה, ירי הפגז סטה ממסלולו ונפל בשטח ישראל בסמוך לגדר הגבול. במסגרת תחקור האירוע, נבדק דיווח כי נפגע רכב במרחב מועצה אזורית חוף אשקלון כתוצאה מרסיסי הפגז. לא היו נפגעים, האירוע מתוחקר.

חיפוש בניוז 360

ניוז 360 news
עכשיו 1:16, יום חמישי (4.07)
ניוז 360 news
פייסבוק
טוויטר
וואצאפ
טלגרם
אימייל
פינטרסט
הדפסה